دوران جدید زمین‌شناختی زمین: چیبانیان Chibanian

زمین دوران جدیدی دارد؛ دوران زمین شناسی چیبانیان (یا چیبایی، به معنی منصوب به چیبا) كه از 770 هزار سال تا 126 هزار سال پیش بوده به لطف لایه رسوبی یافت شده در صخره‌های كنار رودخانه‌ای در جنوب ژاپن کشف شد.

دوران چیبانیان به نام چیبا، یکی از استان‌های ژاپن که رسوب آنجا پیدا شده نامگذاری شد و اخیراً توسط اتحادیه بین المللی علوم زمین شناسی تصویب شد.

با توجه به مقاله‌ای در هفته‌نامه انجمن زمین‌شناسی آمریکا دلیل اهمیت این دوران رخ دادن وارونگی اخیر میدان مغناطیسی زمین در آن است. در برهه‌های مختلفی از تاریخ سیاره ما قطب‌های مغناطیسی شمال و جنوب با یکدیگر جابجا شده‌اند و وقتی این جابجایی اتفاق می‌افتد اثراتی روی سنگ‌های زمین بجا می‌گذارد. رسوبات صخره‌ای در چیبای ژاپن، ممكن است سابقه‌ی غنی‌تری از این جابجایی نسبت به مناطق دیگر زمین داشته باشد.

این جابجایی قطبی که به وارونگی برونهس-ماتویاما معروف است هنوز هم مورد بحث و گفتگو است. در مقاله‌ای كه در سال ٢٠١٤ در ژورنال بین المللی ژئوفیزیك چاپ شد، از اطلاعات لایه‌های رسوبی پیدا شده در ایتالیا استفاده شد تا توضیح دهد این جابجایی در طول چند دهه اتفاق افتاده است.

و مقاله‌ای كه در سال ٢٠١٩ در مجله پیشرفتهای علم منتشر شد با تكیه بر جریان گدازه‌های باستانی در هاوایی استدلال می‌كند كه این وارونگی حدود ٢٢٠٠٠ سال به طول انجامید. رسوبات چیبا می‌تواند به عنوان مدرک زمین شناسی عالی به خاتمه این مباحثه‌ها بیانجامد.

بررسی چگونگی وقوع وارونگی قطبی به ما در درك بهتر آنچه اتفاق میافتد كمك می‌كند. قطب‌های مغناطیسی سیاره ما در سال‌های اخیر تحرک داشته‌اند و دانشمندان هنوز علت آن را نمی‌دانند

درباره ی سلدا صالحيان

منجم آماتور

دیدگاهتان را بنویسید