وضعیت رویت هلال ماه رمضان المبارک سال 1445

وضعیت رویت هلال ماه رمضان المبارک سال 1445 هجری قمری هجری قمری در غروب روز یکشنبه بیستم اسفندماه 1402 هجری شمسی برابر با 29 شعبان المعظّم 1445 هجری قمری (بر اساس تقویم رسمی کشور) و مطابق با 10 مارس 2024 میلادی

نقشه وضعیت رویت هلال رمضان 1445

هلال در محدوده منحنی «الف» : به راحتی با چشم عادی و غیرمسلّح رویت می‌شود.

هلال در محدوده منحنی «ب» : در صورت مناسب بودن شرایط رصدی (مكانی و جوّی) با چشم غیرمسلّح قابل مشاهده است.

هلال در محدوده منحنی«ج» : با ابزار نوری (دوربین‌های دوچشمی قوی و تلسكوپ) قابل رویت است و مشاهده آن با چشم عادی، محتمل است.

هلال در محدوده منحنی«د» : فقط با ابزار نوری رویت پذیر است.

 

وضعیت رصدی هلال: همانگونه که در نقشه فوق ملاحظه می‌شود، به هنگام غروب خورشید در روز یكشنبه بیستم اسفندماه 1402 ، هلال ماه مبارک رمضان سال 1445 هجری قمری، فقط در جنوب و تقریباً نیمه غربی آمریكای مرکزی و شمالی و همچنین شمال غرب آمریكای جنوبی با چشم مسلّح قابل رویت است، امّا در سایر نقاط کره زمین هلال به هیچ وجه قابل رویت نیست. بر این اساس فقط در صورتی که ملاک ثبوت اوّل ماه را ضابطه «اشتراک در شب همراه با کفایت رویت با چشم مسلّح» بدانیم، با اقامه شهادت عدول مبنی بر رویت هلال از مناطق فوق الذکر، اوّل ماه رمضان المبارک 1445 برای أعاظمی همچون: مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنكرانی (أعلی الله مقامه الشریف) و حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (دامت برکاته) و نیز مقلّدین گرامی این بزرگواران، روز دوشنبه 21 اسفند خواهد بود؛ لكن برای سایر آیات عظام (کثّر الله أمثالهم) با توجّه به مبانی فقهی آن عزیزان، چنین چیزی غیر ممكن است.

وضعیت رویت هلالِ ماه رمضان المبارک سال 1445 هجری قمری در غروب روز دوشنبه بیست و یکم اسفندماه 1402 هجری شمسی برابر با 30 شعبان المعظّم 1445 هجری قمری (بر اساس تقویم رسمی کشور) و مطابق با 11 مارس 2024 میلادی

نقشه وضعیت رویت هلال رمضان 1445

هلال در محدوده منحنی «الف» : به راحتی با چشم عادی و غیرمسلّح رویت می‌شود.

هلال در محدوده منحنی «ب» : در صورت مناسب بودن شرایط رصدی (مكانی و جوّی) با چشم غیرمسلّح قابل مشاهده است.

هلال در محدوده منحنی«ج» : با ابزار نوری (دوربین‌های دوچشمی قوی و تلسكوپ) قابل رویت است و مشاهده آن با چشم عادی، محتمل است.

هلال در محدوده منحنی«د» : فقط با ابزار نوری رویت پذیر است.

 

وضعیت رصدی هلال: همانگونه که در نقشه فوق مشهود است، به هنگام غروب خورشید در روز دوشنبه بیست و یكم اسفندماه 1402 ، هلال ماه مبارک رمضان سال 1445 هجری قمری در اکثر مناطق کره زمین از جمله منطقه غرب آسیا خصوصاً در ایران، عراق و عربستان به سهولت با چشم غیرمسلّح قابل رویت است.

بنابراین:

با در نظر گرفتن تمامی مبانی فقهی و همچنین مشخّصه‌های هلال، برای عموم مراجع عظام تقلید (کثّر الله أمثالهم) و نیز مقلّدین محترم آن بزرگواران، یوم الشكّی وجود ندارد و إن شاء الله روز سه‌شنبه بیست و دوّم اسفند سال 1402 هجری شمسی، برای همه عزیزان (بلا استثناء) اوّل ماه مبارک رمضان سال 1445 هجری قمری است.

ضمناً لازم به ذکر است: مشخّصه‌های هلال ماه در غروب روز بیست و یكم اسفند نشانگر آنست که هلال غروب دوشنبه مطوّق خواهد بود و چنانکه پیشتر کراراً عرض شد، معمولاً هلال‌هایی که در شب اوّل ماه قمری ارتفاعی بیش از 14 درجه داشته باشند به اصطلاحِ رایج «طوقدار» می‌شوند که نمونه آن، هلالِ غروب روز دوشنبه 21 اسفندماه 1402 است. در این هنگام باید توجّه داشت که تطوّق هلال به هیچ وجه دلیل بر دو شبه بودن آن نیست، چنانکه مشخّصه‌های هلال ماه در غروب روز یکشنبه و دوشنبه 20 و 21 اسفند ؛ و نیز غیر قابل رویت بودن هلال حتّی با ابزار نوری (دوربین و تلسكوپ) در غروب یکشنبه در غالب مناطق کره زمین از جمله ایران، عراق و عربستان، گواه روشن و آشكاری بر این حقیقت است و این داستانی تكرار شونده است؛ چراکه معمولاً در هر سال قمری چندین هلالِ مطوّق، بروز و نمود می‌کند.

 

مشخّصات هلال ماه رمضان المبارک 1445 هجری قمری

* برخی از مشخّصه‌های هلالِ ماه مبارک رمضان سال 1445 در غروب روز یکشنبه بیستم و دوشنبه بیست و یكم اسفندماه سال 1402 در افق شهر مقدّس قم عبارتند از: زمان مقارنه ماه و خورشید به وقت رسمی ایران: ساعت 12 و 31 دقیقه روز یکشنبه بیستم اسفندماه 1402 شمسی مطابق با 29 شعبان المعظّم 1445 هجری قمری (بر اساس تقویم رسمی کشور) و برابر با 10 مارس 2024 میلادی

جدول وضعیت رویت هلال رمضان 1445

 

درباره ی سیدعلی میرسالاری

مطلب پیشنهادی

نقشه رويت هلال رجب 1445 جمعه

وضعیت رویت هلال رجب 1445

وضعیت رويت هلال ماه رجب المرجب 1445 هجری قمری در غروب روز پنجشنبه بیست و …

دیدگاهتان را بنویسید