کشف درخشان ترین شیء جهان – اختروش

اختروشی که توسط سیاهچاله همسایه فعالیت می‌کند و در روز یک خورشید را می‌خورد، درخشان ترین شیء جهان. نور این جرم آسمانی که 500 بیلیون (به ترتیب: میلیون – میلیارد – بیلیون – بیلیارد – تریلیون – تریلیارد) برابر روشن‌تر از خورشید ماست، بیش از 12 میلیارد سال سفر کرده تا به زمین برسد.

به گزارش اورانوس و به نقل از گاردین، دانشمندان استرالیایی اختروشی را کشف کردند که از سریع‌ترین رشد سیاه‌چاله‌ای که تا به حال کشف شده است، نیرو می‌گیرد. جرم آن حدود 17 میلیارد برابر خورشید منظومه شمسی است و معادل یک خورشید را در روز می‌بلعد.

دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا برای اولین بار آن را با استفاده از تلسکوپ 2.3 متری در رصدخانه سایدینگ اسپرینگ دانشگاه NSW در کونابارابران مشاهده کردند. آنها سپس این یافته را با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) که دارای آینه اولیه 39 متری است، تأیید کردند.

نور از “قرص برافزایشی” با قطر هفت سال نوری منتشر می‌شود. این قرص جایی است که مواد به درون سیاهچاله کشیده می‌شوند و قبل از عبور از افق رویداد در اطراف سیاهچاله می‌چرخند. همانطور که آن ماده به مواد دیگر برخورد می‌کند، مقدار زیادی نور و گرما ایجاد می‌کند.

به نظر می‌رسد سلول طوفانی غول پیکر و مغناطیسی با دمای 10000 درجه سانتیگراد، رعد و برق در همه جا و بادهایی که چنان سریع می‌وزند که در یک ثانیه دور زمین می‌چرخانند. قطر این سلول طوفانی هفت سال نوری است که 50 درصد بیشتر از فاصله منظومه شمسی ما تا ستاره بعدی کهکشان آلفا قنطورس است.

دکتر کریستوفر اونکن، یکی از نویسندگان، گفت که جای تعجب است که برای این مدت طولانی ناشناخته مانده است. ولف گفت که دو احساس متمایز در مورد این کشف دارد.

او افزود: “یک بخش کمی شوکه کننده و لحظه‌ای وحشتناک است، تصور این مکان جهنمی … تصور این شرایط، و اینکه طبیعت چیزی حتی شدیدتر از آنچه قبلاً فکر می‌کردیم ایجاد می‌کند.”

«دیگری کمی شادی گستاخانه است – آن را پیدا کردیم!

درباره ی علی آزادگان

مطلب پیشنهادی

سیاهچاله منفرد سرگردان در راه شیری

کشف اولین سیاهچاله سرگردان و منفرد در راه شیری

برای اولین بار در کهکشان راه شیری سیاهچاله‌ای کشف شده که منفرد و در فضا …

دیدگاهتان را بنویسید