ملاقات مشتری و اورانوس

تا به حال اورانوس را دیده‌اید؟ نه، جدی، آیا تا به حال سیاره اورانوس را دیده‌اید؟ فروردین و اردیبهشت 1403 زمان خوبی برای جستجوی این سیاره است، زیرا اورانوس دقیقا در کنار مشتری، درخشان‌ترین سیاره آسمان قرار دارد. و در 22 فروردین، منظره‌ای تماشایی از مشتری، اورانوس، هلال نازک ماه و حتی دنباله‌دار وجود دارد که همه نزدیک به هم در آسمان هستند.

مشتری جرم بسیار درخشانی است که در پس از غروب در غرب قرار دارد. باید به محض تاریک شدن آسمان به دنبالش بگردید، زیرا ارتفاعش بسیار کم شده است و پس از حدود ساعت 21:30 برای رصد خوب ارتفاع بسیار کمی خواهد داشت.

مشتری در حال حاضر بسیار نزدیک به غول یخی اورانوس است. تشخیص اورانوس آسان نیست و برای دیدن آن قطعاً به دوربین دوچشمی نیاز خواهید داشت، اما نزدیک بودن به مشتری، یافتن آن را بسیار آسان‌تر می‌کند.

مشتری بسیار نزدیکتر از اورانوس است و در مدار خود به دور خورشید بسیار سریعتر حرکت می‌کند. بنابراین در این هفته‌ها مشتری از غرب به شرق در آسمان در حال حرکت است، اما همزمان در گرگ و میش به آرامی در حال غرق شدن است، بنابراین هر غروب پایین‌تر و پایین‌تر می‌آید. هر زمان که می‌توانید به آن نگاه کنید، اما واقعاً امیدوار به آسمان صاف در عصر 22 فروردین باشید زیرا ترکیب بسیار ویژه‌ای ترتیب داده شده که در این نما نشان داده شده است:

اجتماع ماه مشتری اورانوس پونز بروکس

نمای نزدیک از منطقه اطراف مشتری در 22 فروردین 1403 در ساعت 20. دایره سفید میدان دید معمولی دوربین دوچشمی متوسطی را نشان می‌دهد – حدود 5 درجه.

 

نه تنها مشتری به اورانوس نزدیک است، بلکه هلال دوست داشتنی ماه نیز در آنجاست. و در سمت چپ پایین، که با علامت 12P/Pons–Brooks مشخص شده است، دنباله داری هم وجود دارد! البته کمی بالاتر هم خوشه پروین قرار دارد. این منظره را میتوانید به روشهای مختلف عکاسی کنید. حتی با گوشی همراه خود میتوانید ماه و مشتری را در تصاویر زیبایی ثبت کنید.

مشتری و اورانوس در اول اردیبهشت به کمترین جدایی ظاهری می‌رسند، زمانی که دو سیاره تنها نیم درجه از هم فاصله دارند – این برابر با قطر ظاهری ماه در آسمان است. در آن موقعیت، مشتری 888 میلیون کیلومتر از ما فاصله دارد و اورانوس بیش از سه میلیارد کیلومتر دورتر است – 3.45 برابر دورتر از مشتری. اما در این زمان مشتری در آسمان پایین‌تر است و در گرگ و میش است، بنابراین ممکن است برای پیدا کردن آن مشکل بیشتری داشته باشید. این دنباله دار در فاصله 240 میلیون کیلومتری و ماه در 22 فروردین تنها 367000 کیلومتر با ما فاصله دارد.

کمترین جدایی مشتری اورانوس

مشتری و اورانوس در گرگ و میش اول اردیبهشت 1403، زمانی که فقط نیم درجه از هم فاصله دارند. چهار قمر درخشان مشتری در حال نمایش هستند. از بالا به پایین گانیمد، آیو، اروپا و کالیستو هستند.

 

جریان این دنباله‌دار چیست؟

درست است، در این ماه دنباله‌داری در آسمان وجود دارد. این دنباله‌دار به نام ستاره‌شناس قرن نوزدهمی، دنباله‌دار پونز بروکس نامیده می‌شود و شماره فهرست آن 12P است، که نشان می‌دهد این دنباله‌دار دوره‌ای است، دنباله‌داری که در دوره‌ای کمتر از 200 سال به دور خورشید می‌گردد. در واقع دوره تناوب آن 71 سال است. احتمالاً در مورد دنباله‌دار دوره‌ای بسیار معروف دیگری به نام 1P/Halley شنیده‌اید که هر 76 سال یکبار می‌آید. هیچ ارتباط واقعی بین دنباله‌دار هالی و این دنباله دار وجود ندارد – در واقع، دنباله‌دار هالی در حال حاضر در دورترین نقطه خود از خورشید قرار دارد و تا سال 1440 باز نخواهد گشت.

با این حال، Pons-Brooks به اندازه هالی دنباله دار بزرگ نیست، اما ما آنقدرها دنباله‌دار نمی‌بینیم، بنابراین از این دنباله‌دار نهایت استفاده را ببرید. این ذهنیت را کنار بگذارید که دنباله‌دارها مانند موشک در آسمان حرکت می‌کنند – اگرچه در واقع حرکت می‌کند، اما آنقدر دور است که شب به شب به آرامی حرکش مشخص می‌شود. ممکن است بتوانید این دنباله‌دار را با دوربین دوچشمی ببینید، اما چون در آسمان گرگ و میش است، احتمالاً دم زیادی نخواهید دید. اگرچه دنباله‌داری نسبتاً درخشان است، اما به وضوح چشمگیر نمی‌شود – به دنبال نقطه مبهم کم نوری باشید.

درباره ی علی آزادگان

مطلب پیشنهادی

نقشه رويت هلال رجب 1445 جمعه

وضعیت رویت هلال رجب 1445

وضعیت رويت هلال ماه رجب المرجب 1445 هجری قمری در غروب روز پنجشنبه بیست و …

دیدگاهتان را بنویسید