چین گوی‌های شیشه‌ای حاوی میلیاردها تن آب در ماه کشف کرد

دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل نمونه‌های خاکی که توسط ماموریت چانگ‌ئه-5  (Chang’e-5) چین بازگردانده شده بود، آب محبوس شده در گوی‌های شیشه‌ای در ماه را شناسایی کردند.

گوی‌های شیشه‌ای حاوی میلیاردها تن آب در ماه
گوی‌چه‌های حاصل از برخورد شهاب در800 هزار سال پیش در کوه‌های جنوبگان یافت شده‌اند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گوی‌های مشابه روی ماه ممکن است حاوی میلیاردها تن آب محبوس باشد.

 

به گزارش اورانوس از لایوساینس، مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که محققان چینی ممکن است میلیاردها تن آب را که در کره‌های شیشه‌ای عجیبی در ماه محبوس شده‌اند کشف کرده باشند و می‌توانند به عنوان منبع آب آینده برای پایگاه‌های ماه مورد استفاده قرار گیرند.

گوی‌چه‌های شیشه‌ای ریز که در نمونه‌های خاک ماه جمع‌آوری شده توسط ماموریت چانگ‌ئه-5  چین در آذر 1399 به زمین آورده شده‌اند، می‌توانند آنقدر فراوان باشند که تا 300 میلیارد تن آب در سطح ماه ذخیره کنند.

گوی‌چه‌های شیشه ای که به عنوان شیشه‌ی برخوردی یا میکروتکتیت نیز شناخته می‌شوند، زمانی تشکیل می‌شوند که شهاب‌سنگ‌ها با سرعت دهها تا صدها هزار کیلومتر در ساعت به ماه برخورد کنند و تکه‌هایی از پوسته ماه را در بالای سطح ماه منفجر کنند. در داخل این ستون‌ها، کانی‌های سیلیکات که در اثر نیروی ضربه تا دمای مذاب گرم شده‌اند، با هم ترکیب می‌شوند و دانه‌های شیشه‌ای کوچکی را تشکیل می‌دهند که در اطراف پاشیده می‌شوند.

خاک ماه حاوی اکسیژن است، به این معنی که گوی‌ها نیز چنین هستند. هنگامی که با اتم‌های هیدروژن یونیزه شده (پروتون‌ها) باد خورشیدی برخورد می‌شود، اکسیژن در کره‌های مذاب واکنش نشان می‌دهد و آبی را تشکیل می‌دهد که درون کپسول‌های سیلیکات مکیده می‌شود. با گذشت زمان، برخی از کره‌ها در زیر ذرات غبار ماه مدفون می‌شوند که به نام سنگ‌پوشه (رگولیت) شناخته می‌شوند و در زیر خاک با آب موجود در داخل آن به دام می‌افتند.

به گفته محققان، در دمای مناسب، برخی از این دانه‌ها آب را به جو ماه و روی سطح آن رها می‌کنند و به عنوان مخزنی عمل می‌کنند که به آرامی در طول زمان دوباره پر می‌شود. این می‌تواند این کره‌ها را به منبع ایده‌آل آب و همچنین هیدروژن و اکسیژن برای آژانس‌های فضایی مانند ناسا و سازمان فضایی ملی چین (CNSA) تبدیل کند که می‌خواهند پایگاه‌هایی بر روی ماه بسازند. CNSA انتظار دارد پروژه پایگاه ماه خود را به سرعت در سال 1408 تکمیل کند.

نویسنده مقاله،که زمین شناس سیاره‌ای در موسسه زمین شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین است گفت: “اگر بخواهیم آب را از گوی‌های شیشه‌ای برخوردی برای اکتشاف ماه آینده استخراج کنیم، ابتدا آنها را جمع‌آوری کنیم، سپس آنها را در کوره می‌جوشانیم و بخار آب آزاد شده را خنک می‌کنیم. در نهایت، مقداری آب مایع در بطری دریافت خواهید کرد.” مزیت دیگر این روش این است که گوی‌های شیشه‌ای برخوردی در خاک ماه، از استوا تا قطب و از شرق تا غرب، در سطح گسترده و به طور یکنواخت موجود هستند.

ماموریت چانگ‌ئه-5  چین که به نام الهه چینی ماه نامگذاری شده است، پنجمین ماموریت از سری ماموریت‌هایی بود که با هدف ایجاد زمینه برای فرود انسان در آینده روی سطح ماه انجام شد. این مأموریت قبل از بازگشت به زمین در آذر 1399، روی ماه فرود آمد تا مواد را از سطح آن جمع آوری کند.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نقشه رویت هلال شعبان 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان سال 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان المعظم سال 1445 هجری قمری در غروب روز شنبه بیست …

دیدگاهتان را بنویسید