اولین مریخ‌نورد چین ژورونگ در مریخ فرود آمد

چین با موفقیت اولین مریخ‌نورد خود به نام ژورونگ را در مریخ فرود آورد و دومین کشوری شد که توانسته است کاوشگری را روی مریخ بنشاند.

فرود تیان‌ون

ماموریت تیان‌ون-1، نخستین تلاش بین سیاره‌ای چین، جمعه 24 اردیبهشت در حدود 3:41 بامداد به وقت تهران به سطح مریخ رسیده. هر چند مقامات فضای چینی هنوز زمان دقیق و محل دقیق فرود را تایید نکرده‌اند. تیان‌ون-1 پس از پرتاب به سیاره سرخ با موشک لانگ مارچ 5 در تیر ماه 1400، در بهمن ماه وارد مدار مریخ شد.

پس از چرخش بیش از سه ماه دور سیاره سرخ ، مریخ‌نشین تیان‌ون-1 با مریخ‌نورد متصل به آن، از مدارگرد جدا شده و شروع به حرکت به سمت سطح سیاره می‌کند. هنگامی که مریخ‌نشین و مریخ‌نورد وارد جو سیاره شدند، فضاپیما روال مشابه “هفت دقیقه وحشت” را که مریخ‌نوردهای ناسا هنگام تلاش برای فرود نرم بر مریخ تجربه کرده‌اند، تحمل کرد.



سپر حرارتی در حین فرود آتشین از فضاپیما محافظت می‌کند، پس از آن ماموریت با چتر در منطقه دشت یوتوپیا، دشتی در داخل حوضه‌ای برخوردی در نیمکره شمالی سیاره، فرود آمد. دقیقاً مانند هنگام فرود مریخ‌نورد پشتکار ناسا، سکوی فرود تیان‌ون-1 موتورهای موشکی کوچکی رو به پایین را روشن کرد تا در چند ثانیه آخر فرود کند شود.

اداره ملی فضایی چین (CNSA) هنوز رسماً فرود موفقیت‌آمیز را تأیید نکرده است، اما در شبکه‌های اجتماعی توسط شبکه دولتی تلویزیونی جهانی چین ( CGTN ) و توسط محققان دانشگاه علم و صنعت ماکائو در چین اعلام شده است.

مریخ نورد مریخ چین که در افسانه‌های چینی به نام خدای آتش باستانی ژورونگ نامیده می‌شود، با حرکت در رمپ تاشو راه خود را از فرودگر جدا می‌کند. پس از استقرار، انتظار می‌رود که مریخ‌نورد حداقل 90 روز مریخ (یا حدود 93 روز زمینی ؛ یک روز در مریخ حدود 40 دقیقه بیشتر از یک روز روی زمین طول می‌کشد) در مریخ در حال حرکت باشد تا ترکیب این سیاره را مطالعه کند و به دنبال نشانه‌های یخ آب اعتقاد بر این است که دشت یوتوپیا حاوی مقدار زیادی یخ آب در زیر سطح است. همچنین در 1355 مأموریت وایکینگ 2 ناسا فرود آمد.

مریخ‌نورد شش چرخ که تقریباً به اندازه مریخ‌نوردهای دوقلوی ناسا، روح و فرصت است، شش ابزار علمی را شامل می‌شود که شامل دو دوربین پانوراما، رادار نفوذگر به سطح سیاره و ردیاب میدان مغناطیسی است. همچنین دارای لیزری است که می‌تواند با استفاده از آن سنگها را بسوزاند و ترکیب آنها را مطالعه کند و همچنین ابزاری هواشناسی برای بررسی وضعیت آب و هوا و مریخ دارد.

ژورونگ همزمان با مدارگرد تیان‌ون-1 برای مطالعه سیاره سرخ کار خواهد کرد و مدارگرد به عنوان ایستگاه رله داده برای ارتباطات بین ژورونگ و کنترل کننده‌های ماموریت بر روی زمین عمل خواهد کرد. مدارگرد طوری طراحی شده است که حداقل برای یک سال مریخ یا حدود 687 روز زمینی دوام بیاورد.

تیان‌ون-1 ممکن است اولین ماموریت فرود مریخ در چین باشد، اما اولین شلیک چین به مریخ نیست. اولین، مدارگرد به نام ینگو-1 در سال 1390 با مأموریت بازگشت نمونه فوبوس-گرانت مریخ شکست خورده روسیه آغاز شد، که پس از پرتاب هرگز از مدار زمین عبور نکرد، در عوض به اقیانوس آرام سقوط کرد و فضاپیما را نابود کرد.

اکنون چین دومین کشوری است که با موفقیت کاوشگری راروی مریخ فرود می‌آورد. موفقیت‌آمیز بودن مدار مأموریت تیان‌ون-1 در بهمن ماه، چین را به ششمین نهاد تبدیل کرد که پس از ناسا، اتحاد جماهیر شوروی، آژانس فضایی اروپا (ESA) ، هند و امارات متحده عربی انجام شد.

به غیر از چین و ناسا، اتحاد جماهیر شوروی تنها کشور دیگری است که کاوشگری را در مریخ به سطح رسانده است، اما این مأموریت (موسوم به مریخ-3) وقتی که فضاپیما تنها چند دقیقه پس از فرود آن از کار افتاد، زودتر از موعد تمام شد. آژانس فضایی اروپا اقدام به دو فرود مریخ کرده است اما هر دو فضاپیما سقوط کرده است.

تیان‌ون -۱ اولین ماموریت بین سیاره‌ای چین است. تاکنون، فضاپیماهای چینی فراتر از ماه زمین، جایی که این کشور موفق شده است دو ماه‌نورد را به عنوان بخشی از برنامه چانگ‌ئه خود فرود بیاورد، که اخیراً سنگهای ماه را در آذرماه 1399 به زمین آورده، فرود آورده. چین همچنین در نظر دارد مأموریت بلند پروازانه بازگشت نمونه مریخ را در سال 1407 آغاز کند، دقیقاً مانند مأموریت مشترک بازگشت ناسا و ESA که قرار است در همان سال آغاز شود.

در این بین، چین در حال ساخت ایستگاه فضایی جدید خود است، که اولین قطعه آن در اردیبهشت ماه پرتاب شد. چین همچنین در ماموریت بازگشت نمونه سیارک که قرار است در سال 1403 آغاز شود با روسیه همکاری می‌کند .

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

فضاپیمای رفت و برگش چین

آزمایش فضاپیمای رفت و برگشتی چین

روز گذشته فضاپیمای رفت و برگشتی چین طی عملیاتی یک روزه به فضای زیر مدار …

دیدگاهتان را بنویسید