کشف شش فراسیاره جدید

دانشمندان با استفاده از طیف سنج “سوفی” (SOPHIE ) به مدت هفت سال ستاره ” HD 158259 ” در صورت فلکی اژدها را مورد بررسی قرار دادند و سیصد اندازه‌گیری بر روی این ستاره انجام داده‌اند. تحلیل داده‌ها منجر به کشف شش فراسیاره جدید شد.

فراسیارات

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست (ویرایش و اصلاح از اورانوس)، تجزیه و تحلیل دانشمندان دانشگاه ژنو نشان می دهد که ستاره HD 158259 دارای شش فراسیاره است که یکی از آنها اَبَرزمین و پنج‌تای دیگر مینی‌نپتون هستند.

به گفته دانشمندان نسبت این سیارات با یکدگیر بسیار جالب است و این سیارات فاصله فوق العاده منظمی با یکدیگر دارند و این نشانگر نحوه شکل گیری این سیستم است.

“فرانسیوس بوچی” (François Bouchy) استاد گروه نجوم دانشکده علوم ژنو گفت: کشف این سیستم سیاره‌ای به لطف دستیابی به تعداد زیادی از ابزارهای اندازه گیری و تکنیک‌های پردازش سیگنال امکان پذیر شده است.

“پال ای ویلسون” (Paul A. Wilson) محقق دانشگاه وارویک و یکی از محققان این مطالعه گفت: این کار عالی است و نشان دهنده نقش مهم تلسکوپ های کوچکتر در پیشرفت علم نجوم از طریق تحقیقات با کیفیت بالا است.

تجزیه و تحلیل نشان می دهد که این سیارات جرمی دو و شش برابر زمین دارند. از این گذشته، این سیستم سیاره‌ای کاملاً فشرده است و این به آن معنا است که فاصله خارجی‌ترین سیاره از ستاره آن 2.6 برابر کمتر از فاصله بین عطارد و خورشید است.علاوه بر این چندی پیش تلسکوپ فضایی تس ناسا متوجه کاهش میزان درخشش این ستاره شده بود.

“ایزابل بویس” (Isabelle Boisse) محقق آزمایشگاه Marseille Astrophysics و یکی از محققان این تحقیق گفت: اندازه گیری تلسکوپ تس اطلاعات ارزشمندی را در مورد ساختار داخلی سیاره در دسترس ما قرار داد.

نکته جالب نظم این سیارات در نسبت دوره تناوب آنهاست. در این منظومه ستاره‌ای دوره تناوب هر سیاره با سیاره بعدی نسبت 3:2 دارد. یعنی در مدت زمانی که سیاره اول 3 بار به دوره ستاره مرکزی می‌گردد، سیاره دوم 2 بار به دور ستاره می‌گردد. در مدت زمانی که سیاره دوم 3 بار به دور ستاره مرکزی می‌گردد، سیاره سوم 2 بار به دور ستاره می‌گردد و الی آخر.

قبلا نیز چنین منظومه‌هایی کشف شده بودند. منظومه هایی مانند تراپیست-1 و کپلر-80 نیز دارای دوره‌های تناوب تشدیدی هستند. محققان معتقدند که سیارات چنین منظومه‌هایی در جای دیگری شکل گرفته و به دام ستاره مرکزی فعلی افتاده‌اند.

 

منبع: تک‌اکسپلوریست

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

داده‌های فراسیاره‌ای وب تقریباً خیلی خوب هستند

مطالعه‌ای جدید به احتیاط در تفسیر اثر انگشت شیمیایی که وب از سیارات فراخورشیدی جهان‌های …

دیدگاهتان را بنویسید