ریزبرگه‌های پرنده در مریخ

روزی ممکن است ریزبرگه‌های پرنده به کاوش و نمونه‌برداری از سطح مریخ بپردازند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، کارشناسان اعلام کرده اند در مرحله بررسی و توسعه طراحی ساخت سفینه‌هایی فضایی در ابعاد نانو هستند که می‌توانند روزی به کشف اسرار سیاره مریخ کمک کنند.

ریزبرگه‌های پرنده در مریخ

محققان ناسا اکنون در مراحل پایانی آزمایش مریخ‌نورد پشتکار و بالگرد همراه آن هستند که قرار است مطابق پیش‌بینی‌های انجام شده امسال به فضا پرتاب شود.

کارشناسان اعلام کرده اند بالگردها و کاوشگرهایی که در ارتفاع کم از سطح سیاره پرواز کنند می‌توانند اطلاعات بسیار ارزشمندتری درباره سیاره سرخ به نسبت مریخ‌نورد‌ها در اختیار دانشمندان قرار دهند.

به گفته کارشناسان بالگردی که همراه مریخ‌نورد پشتکار به مریخ ارسال می‌شود دارای فناوری منحصربه فردی برای تصویربرداری هوایی از سیاره سرخ است، اما در صورت بروز نقص فنی، سانحه یا هرمشکل پیش بینی نشده دیگر، امکان استفاده از آن دیگر میسر نخواهد بود. این طرح بالگرد در مریخ بسیار بلندپروازانه است اما ناسا طرحی بلندپروازانه‌تر هم دارد.

هدف وسیله پروازیی است که سبکتر و کوچتر و ساده‌تر باشد.  محققان، ناوگانی از این وسایل نقلیه کوچک می‌خواهند که بر سطح مریخ پرواز کند؛ وسایل پروازی ریزبرگه.این هواپیماها وزنی در حدود یک سوم میلی‌گرم یا کمتر از وزن یک مگس میوه دارد و در ساخت آن از اجزای متحرک، چون بال استفاده نشده است. آنها در واقع در هوا شناور می‌شوند.

ریزبرگه‌های پرنده در آزمایشگاه
ریزبرگه‌های پرنده در آزمایشگاه و با شرایطی مشابه مریخ آزمایش می‌شوند.

 

این وسایل پروازی به جای آن که با استفاده از بال یا پره‌های چرخان به حرکت و متعادل ماندن در سطح فضا بپردازند برروی جریان‌های هوا سوار می‌شوند.

هر ریزبرگه‌ی پرنده از ورق اکسید آلومینیوم توخالی با ضخامت چند نانومتر تشکیل شده است که با استفاده از الگویی از میکروکانال در لبه‌ها که آنها را محکم و پایدار نگه می‌دارد.

ریزبرگه‌های پرنده مریخی
این ریزبرگه‌های پرنده مریخی قابلیت حمل ذرات ریز را دارند

میکرو کانال‌های موجود در صفحه ریزبرگه‌ها، راز اصلی پرواز کردن این برگه‌ها هستند. این کانال‌ها نوعی اختلاف دما ایجاد می‌کنند که در اثر آن هوا داخل بخش‌های توخالی برگه‌ها می‌شود و به این ترتیب امکان شناور شدن آنها بر فراز سیاره مریخ را فراهم می‌کند.

این روش منحصربه فرد برای پرواز بر فراز مریخ کاراست، زیرا جو این سیاره رقیق‌تر از جو کره زمین است و همچنین به دلیل گرانش ضعیف‌تر به نسبت زمین، وسایل پرنده قابلیت ماندگاری و طی کردن مسافت‌های بیشتری در آسمان سیاره سرخ را خواهند داشت.

افزون بر پرواز، دانشمندان در تلاش هستند نسل جدیدی از حسگر‌های شیمیایی ویژه را طراحی کنند که می‌توانند داده‌های های مهم از سطح سیاره مریخ و اتمسفر آن جمع آوری کنند و به تشخیص و شناسایی موادی، چون آب و متان در دیگر سیاره‌های منظومه شمسی بپردازند.

این ریزبرگه‌های پرنده می‌توانند به سادگی در هرجای مریخ فرود فرودبیانیند و سپس ذراتی را که به آنها چسبیده به مریخ‌نورد منتقل کنند تا دیگر نیازی به طی مسیر به وسیله مریخ‌نورد‌ها نباشد.

محققان در نظر دارند در ادامه این طرح با دگرگونی‌هایی در ساختار ریزبرگه‌های پرنده از آ‌نها برای مطالعه درباره لایه مزوسفر زمین استفاده کنند و به این ترتیب به بررسی و کسب اطلاعات جدید درباره وضعیت آب و هوایی کره زمین بپردازند.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب از مریخ اسرار جو آن را آشکار می‌کند

عکس مادون قرمز از مریخ که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است، ویژگی‌های …

دیدگاهتان را بنویسید