تعمیر ماهواره اینتل‌ست 901

شرکت اینتل‌ست امروز اعلام کرد که ماهواره اینتل‌ست ۹۰۱ که ۱۹ سال قبل به مدار زمین پرتاب شده، توسط ماهواره MEV-1 تعمیر شده و در حال فعالیت است.

اتصال MEV-1 به اینتل‌ست-901
تصویری خیالی از نزدیک شدن MEV-1 به اینتل‌ست-901

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، این ماهواره در ماه مارس به علت برهم خوردن موقعیت و تنظیماتش در مدار زمین کارآیی خود را از دست داده و توانایی رد و بدل کردن اطلاعات را از دست داده بود. این ماهواره البته سابقه جالبی هم دارد. در فروردین 1394 ماهواره روسی Olymp-K به 10 کیلومتری اینتل‌ست 901 خود را رسانده بود. هدف از این کار هرگز مشخص نشد ولی به نظر تمرینی برای عملیات ضدماهواره‌ای از طریق برخورد یا نفوذ اطلاهاتی در داده‌های تبادلی توسط اینتل‌ست بوده.

برای تعمیر اینتل‌ست 901 از ماهواره کوچکی موسوم به MEV-1 (Mission Extention Vihecle) استفاده شد تا بتواند اینتل‌ست را به شرایط مناسب بازگرداند. MEV-1 در آبان 1398 از بایکونور قزاقستان به مدار پرتاب شد. این دو مدتی را در مدار 300 کیلومتری زمین نزدیک هم گذراندند و برای اتصال تمرینهایی انجام دادند. این ماهواره در 6 اسفند 1398 به اینتل‌ست متصل شد. این اولین باری بود که دو ماهواره تجاری در مدار زمین‌آهنگ به یکدیگر متصل شدند. علاوه بر منحصر به فرد بودن این اتصال، اینکار راه را برای افزایش طول عمر ماهواره‌های  ارزشمندی مانند اینتل‌ست هموار کرد. در نهایت اینتل‌ست ۹۰۱ توانسته به شرایط عادی بازگردد.

[aparat id=”gHTvR”]

البته شرکت اینتل‌ست با تعمیر ماهواره‌ها بیگانه نیست و در سال 1371 شاتل ئندور بر روی اینتل‌ست-603 موتور جدیدی نصب کردند.

اینتل‌ست 901 چند ماه بیشتر امکان حضور در مدار برایش باقی نمانده بود. اکنون MEV-1 مدت 5 سال به این ماهواره متصل خواهد بود و سپس آن را به مدار گورستان ماهواره‌ها راهنمایی خواهد کرد. پس از این کار MEV-1 به سوی ماهواره دیگری خواهد رفت و به آن متصل خواهد شد. در پاییز 1399 نیز MEV-2 پرتاب خواهد شد تا به اینتل‌ست 1002 متصل شود.

[aparat id=”6jtpJ”]

اینتل‌ست ۹۰۱ بخش های زیادی از قاره اروپا و همین طور آمریکا را تحت پوشش خدمات مخابراتی و اینترنتی قرار داده است.  این ماهواره که از سال ۲۰۰۱ مشغول به کار است، ابتدا قرار بود تنها برای ۱۳ سال مورد استفاده باشد، اما حالا این رقم به ۱۹ سال رسیده است. انتهای پیام/

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید