کپسول OSIRIS-REx فرود آمد! نمونه های سیارک بازگردانده شد!

ماموریت OSIRIS-REx به تازگی اولین ماموریت بازگشت نمونه ناسا از سیارک نزدیک به زمین (NEA) را تکمیل کرده است. نمونه ها به محدوده آزمایش و آموزش یوتا (UTTR) در نزدیکی سالت لیک سیتی رسیدند، جایی که گروهی از مهندسان با هلیکوپتر برای بازیابی کپسول نمونه وارد شدند. این نمونه‌ها توسط اداره علوم تحقیقات و اکتشافات نجومی ناسا (ARES) و مرکز بررسی نمونه‌های فرازمینی ژاپن (ESCuC) انتخاب خواهند شد. انتظار می‌رود تجزیه و تحلیل سنگ‌ها و غبار به‌دست‌آمده از Bennu دیدگاه جدیدی در مورد شکل‌گیری و تکامل منظومه شمسی ارائه دهد.

فرود نمونه ازیریس رکس

به گزارش اورانوس و به نقل از یونیورس تودی، داده‌های راداری از UTTR تأیید کرد که کپسول بازیابی نمونه (SRC) طبق برنامه‌ریزی، دوم مهر 1402 در ساعت 18:12 به وقت تهران در سواحل کالیفرنیا وارد جو زمین شد. کپسول چترهای خود را باز کرد و ده دقیقه بعد روی سطح زمین فرود آمد و در آنجا با چهار بالگرد و دو وسیله نقلیه زمینی پشتیبان حامل ناسا و پرسنل نیروی هوایی ایالات متحده روبرو شد. عملیات بازیابی (که شامل بازرسی از SRC و محیط اطراف بود) موضوع پخش زنده تلویزیون ناسا و وب سایت این آژانس بود (خلاصه آن در زیر ارسال شده است).

این پوشش از پایگاه آزمایشی داگوی نیروی هوایی ایالات متحده در شمال یوتا انجام شد. دکتر جیمز بی. گاروین، دانشمند ارشد مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا، در طول پخش از بازگشت موفقیت آمیز نمونه‌ها و به طور کلی ماموریت ابراز هیجان کرد. “من بالای سیارک هستم!” او گفت. این شاهکار مهندسی است که ما اینجا داریم. فقط به این فکر کن در طول پنجاه سال، ما از بازگرداندن چیزها به ماه با خدمه به بازگشت نمونه‌های تمام رباتیک برای علمی که … به معنای واقعی کلمه فراتر است، رفته‌ایم. عالی است. بنابراین نمی‌توانیم صبر کنیم تا ببینیم چه چیزی یاد خواهیم گرفت.»

این نشان‌دهنده اوج ماموریت OSIRIS-Rex  است که با سیارک کربنی Bennu در سال 1397 ملاقات کرد. پس از دو سال مطالعه سیارک از مدار، ازیریس-رکس در 29 مهر 1399 شروع به نزدیک شدن به سیارک بنو کرد. پس از جمع آوری بین 400 گرم تا 1 کیلوگرم، فضاپیما در 20 اردیبهشت 1400 حرکت کرد و بازگشت به زمین را آغاز کرد. بیل نلسون، مدیر ناسا، به خاطر تلاش‌های گروه OSIRIS-REx تبریک گفت.

تا ساعت 20:07 به وقت تهران کپسول برگشت نمونه به انتهای یک کابل 30 متری متصل شد و به آشیانه‌ای در UTTR منتقل شد. سپس SRC توسط گروه دیگری بر روی گاری بارگذاری شد، که قبل از حرکت دادن آن به اتاق تمیز موقت برای خارج کردن قوطی نمونه باز نشده، بسته بندی آن را باز کرده و تمیز کردند. تمام قطعات برای حمل با هواپیما بسته‌بندی شده و فردا به مرکز فضایی جانسون ناسا پرواز خواهد کرد.

سیارک بنو ازیریس رکس

گروهی از لاکهید مارتین نمونه کپسول بازگشتی از ماموریت OSIRIS-REx ناسا را ​​برای حمل در روز یکشنبه، 2 مهر 1402 آماده می کنند.

ماموریت OSIRIS-REx از آن زمان به مرحله بعدی ماموریت خود که مطالعه آپوفیس است ادامه داده است . قبلا تصور می شد که این NEA خطری بالقوه برای زمین ایجاد می‌کند. سیارک بالقوه خطرناک (Potentially-Hazardous Asteroid – PHA)  اگرچه دانشمندان از آن زمان نشان داده‌اند که خطر کمی وجود دارد که ممکن است در سال 1447 با زمین برخورد کند. این تمدید ماموریت در 5 اردیبهشت 1401 اعلام شد و ناسا اعلام کرد که از این پس به عنوان OSIRIS-APEX شناخته می‌شود . ماموریت “APophis EXplorer”. این ماموریت در فروردین 1408 با آپوفیس ملاقات خواهد کرد، زمانی که سیارک از نزدیکی زمین عبور می‌کند، سپس قبل از بازیابی نمونه، حدود 18 ماه به دور سیارک می‌چرخد.

درباره ی علی آزادگان

مطلب پیشنهادی

تکامل منظومه شمسی

کشف گروهی سیارک غنی از آب

اگر تا به حال در دریا بوده‌اید یا از ساحلی دیدن کرده‌اید، احتمالاً به وسعت …

دیدگاهتان را بنویسید