ماده تاریک کهکشان راه شیری را پیچ و تاب داده

مطالعه جدید نشان می‌دهد که حباب غول‌پیکری از ماده تاریک نامرئی کهکشان راه شیری را از شکل خارج کرده است.

ماده تاریک کهکشان راه شیری

به گزارش اورانوس و به نقل از اسپیس، دانشمندان در ابتدا تصور می‌کردند که کهکشان راه شیری صفحه‌ای مسطح دارای دو بازوی مارپیچی است، اما اندازه‌گیری‌های انجام‌شده از اواسط قرن بیستم نشان می‌دهد که راه شیری به شکل غیرقابل توضیحی خمیده شده است.

این تاب برداشتن بیشتر در لبه‌های کهکشان ما رخ می‌دهد، جایی که برخی قسمتها به سمت پایین خم می‌شوند در حالی که برخی دیگر به سمت بالا می‌تابند. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای اکنون شاید علت را آشکار کرده باشند: رویدادی مرموز که هاله نامرئی ماده تاریک کهکشان ما را از تراز خارج کرده است. دانشمندان یافته‌های خود را شهریور ماه منتشر کردند.

ماده تاریک نوعی ماده مرموز و تا حدودی متناقض است که 85 درصد از ماده جهان را تشکیل می‌دهد. اما از آنجایی که مستقیماً با نور تعامل ندارد، کاملاً نامرئی است. با این حال، دانشمندان می توانند اثرات گرانشی آن را بر محیط اطراف مشاهده کنند.

ستاره‌شناسان در مطالعه سال 2022، این منطقه را با استفاده از فضاپیمای گایا آژانس فضایی اروپا، که موقعیت‌ها و حرکات تقریباً 2 میلیارد ستاره کهکشان راه شیری را نقشه‌برداری می‌کند، بررسی کردند. آن‌ها با بررسی داده‌های گایا، دریافتند که ستاره‌های هاله‌ی کهکشان به طرز عجیبی دور از هم هستند.

آن ها از مدلی کامپیوتری برای بازسازی کهکشانی جوان شبیه راه شیری با هاله ماده تاریک که 25 درجه نسبت به قرص آن کج شده، استفاده کردند. پس از شبیه سازی کهکشان در طول 5 میلیارد سال، دریافتند که کهکشانی بسیار شبیه به کهکشان ما ایجاد کرده‌اند.

اینکه چه چیزی باعث شد که ماده تاریک اطراف کهکشان ما از تراز خارج شود، مشخص نیست، اما شبیه‌سازی‌های پژوهش‌گران نشان می‌دهد که ممکن است ناشی از برخوردی عظیم بوده است. این برخورد می‌توانست باعث شود هاله ماده تاریک تا 50 درجه به سمت بالا متمایل شود و به آرامی به سمت پایین تا زاویه 20 درجه فعلی خود حرکت کند.

درباره ی علی آزادگان

مطلب پیشنهادی

کهکشان آندرومدا در نور مرئی

کهکشان آندرومدا

با وجود ده‌ها کهکشان کوچکی که به ما نزدیک‌تر هستند، کهکشان آندرومدا یا کهکشان امره …

دیدگاهتان را بنویسید