دنباله‌دار نیشیمورا در حال درخشان شدن و حرکت سریع است: فرصت دیدنش را از دست ندهید

اکنون زمان آن است که دوربین دوچشمی، تلسکوپ یا دوربین خود را بیرون بیاورید. دنباله‌دار نیشیمورا کوتاه اما درخشان فقط یک هفته دیگر قابل مشاهده است.

دنباله‌دار نیشیمورا بر فراز صحرای سیاه، مصر
دنباله‌دار C/2023 P1 (نیشیمورا) در این عکس ترکیبی زیبا که در 4 شهریور گرفته شده است، به نظر می‌رسد بین دو درخت در صحرای سیاه مصر شیرجه می زند.

تاحالا سال خوبی برای دنباله‌دارها بوده است – و از نظر نجومی بهتر شده است. دنباله‌دار تازه کشف شده در هفته آینده ما را شگفت زده می‌کند: دنباله دار C/2023 P1 (نیشیمورا). به گزارش اورانوس و به نقل از استرونومی در حال حاضر به راحتی قابل رصد است و تا بهترین مناظر تنها چند روز دیگر باقی مانده است.

هیدئو نیشیمورا
کاشف دنباله‌دارها، هیدئو نیشیمورا از شهر کاکگاوا، ژاپن، با ابزار شکار دنباله دار خود – دو دوربین دیجیتال که هر کدام مجهز به لنز تله فوتو هستند و روی پایه تاکاهاشی EM-200 جفت شده‌اند.

هیدئو نیشیمورا، ستاره شناس آماتور ژاپنی، دنباله دار جدید را در 21 مرداد در نزدیکی ستاره زتا (ζ)  جوزا کشف کرد. در آن زمان، دنباله‌دار از قدر 10.4 می‌درخشید و در فاصله 1 واحد نجومی به خورشید نزدیک می‌شد. نیشیمورا در مسیر خود به سمت حضیض، نزدیکترین نقطه در مدارش به خورشید، به درون منظومه شمسی ادامه می‌دهد. در 12 شهریور، زمانی که در فاصله 0.23 واحد نجومی به دور ستاره ما می‌چرخد ​​- حدود 40 درصد از سیاره عطارد به خورشید نزدیک‌تر است در حضیض قرار می‌گیرد.

دنباله‌دار نیشیمورا
دنباله‌دار نیشیمورا بین NGC 2392 (بالا) و کهکشان UGC 3873 در جوزا. گیسوی آن از انتشار کربن دواتمی به رنگ آبی-سبز می‌درخشد در حالی که دنباله یونی تیزی به سمت غرب امتداد دارد.

در طول مسیر، انتظار می‌رود که نیشیمورا به‌سرعت درخشنده شود و به‌طور بالقوه به قدر 2 برسد. اگرچه این قدر با چشم غیرمسلح آسان است، ارتفاع کم این دنباله‌دار در نیمکره شمالی به این معنی است که واقعاً با دوربین‌های دوچشمی یا تلسکوپ بهتر دیده می‌شود. اما از طریق آن اپتیک ها، خیره‌کننده خواهد شد. به خواندن ادامه دهید تا بدانید اکنون کجاست، چه زمانی باید آن را رصد کنید و به دنبال چه چیزی باشید.

 

چگونه دنباله دار نیشیمورا را ببینیم

دنباله‌دار نیشیمورا اکنون در آسمان قبل از طلوع خورشید برای ناظران نیمکره شمالی قابل مشاهده است. هر روز صبح دیرتر طلوع می‌کند و به سرعت از میان ستاره‌های اسد  می‌گذرد. در 16 شهریور، حدود ساعت 4:20 صبح به وقت محلی طلوع می‌کند. تا صبح یکشنبه (19م)، حدود ساعت 5 صبح به وقت محلی طلوع می‌کند. این به این دلیل است که دنباله‌دار به سرعت به خورشید نزدیک می‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد که به سرعت در آسمان ما حرکت می‌کند. در حضیض، با خورشید طلوع خواهد کرد و اصلاً (یا دوباره) بالای استوا قابل مشاهده نخواهد بود.

این یعنی که اکنون زمانش است که آن را ببینید!

نقشه دنباله‌دار نیشیمورا

فردا صبح یک ساعت قبل از طلوع آفتاب بیرون بروید و نیمه جلویی اسد را خواهید دید که از افق شرقی بالا می‌رود. به دنبال ستاره درخشان قلب الاسد (قدر 1.4) باشید که در آن زمان فقط 2 درجه ارتفاع دارد. (قلب الاسد را با زهره بسیار درخشان اشتباه نگیرید که قدر آن 4.8- است و در شرق تا بالای سمت راست قلب الاسد، در سرطان بسیار بالاتر است.) خوشبختانه، نیشیمورا کمی بالاتر از قلب الاسد است.

اما نیشیمورا به سرعت در حال حرکت است. به سوی شرق ادامه خواهد داد و در آسمان پیش از طلوع به سمت خورشید “سقوط” خواهد کرد. کمتر از 3 درجه شمالی از گاما (γ) اسد در روز 18م می گذرد و سپس 1.5 درجه جنوب دلتا (δ) اسد در روز 21م می لغزد. تا 21م، این دنباله‌دار در حدود ساعت 5:40 صبح به وقت محلی، تقریباً یک ساعت قبل از طلوع خورشید طلوع خواهد کرد. می‌توانید سعی کنید 30 دقیقه قبل از اینکه خورشید در بالای افق ظاهر شود، آن را با ارتفاع 4.5 درجه مشاهده کنید. این دنباله دار در حدود 15 درجه شمال شرقی (به سمت چپ و کمی بالاتر) عطارد خواهد بود که در آن زمان قدر 2.7 و ارتفاع آن 3 درجه خواهد بود.

از آنجا، نیشیمورا درست از زیر ذنب الاسد، ستاره‌ای که دم اسد را نشان می‌دهد، می‌لغزد و در 24م به سنبله می‌رود، که احتمالا آخرین روزی است که رصدگران نیمکره شمالی قادر به گرفتن آن خواهند بود. پس از آن، برای مشاهده بیش از حد به خورشید نزدیک خواهد شد.

مسیر دنباله دار نیشیمورا در اواسط تا اواخر شهریور که به سرعت در میان اسد حرکت می کند. حدود یک هفته دیگر در آسمان قبل از طلوع آفتاب قابل مشاهده است.

 

دنباله‌دار درخشان

 

دنباله‌دار نیشیمورا و سحابی اسکیمو
دنباله دار نیشیمورا در 28 مرداد، در حالی که هنوز در جوزا است. در سمت چپ دنباله دار، سحابی اسکیمو (NGC 2392) قرار دارد.

اگرچه هر روز صبح با روشن‌تر شدن آسمان، دنباله‌دار پایین‌تر می‌آید، اما یک هشدار مهم وجود دارد: نیشیمورا نیز روشن‌تر می‌شود. رصدگران در حال حاضر در پایگاه داده رصد دنباله‌دار گزارش می دهند که نیشیمورا دارای قدر 5 است و پیش بینی می‌شود که به قدر 2 تا 3 برسد. عکس‌های نجومی خیره کننده‌ای در حال پخش است که سر سبز درخشان و دم بلند و باریک دنباله دار را نشان می‌دهد.

اگرچه کاهش ارتفاع آن در آسمان درخشان صبحگاهی احتمال مشاهده آن را با چشم غیرمسلح حتی در درخشان‌ترین حالت آن کاهش می‌دهد، نیشیمورا باید به راحتی در دوربین‌های دوچشمی یا هر تلسکوپ کوچکی قابل مشاهده باشد. همچنین یک هدف عالی برای عکاسان نجومی است.

هنگام رصد نیشیمورا، همیشه مراقب باشید که چند دقیقه قبل از طلوع خورشید از محل شما، تماشای آن را با دوربین دوچشمی یا تلسکوپ متوقف کنید – و توجه داشته باشید که زمان طلوع دقیق خورشید بسته به مکان متفاوت است، بنابراین این اطلاعات را به طور خاص برای سایت رصدی خود بررسی کنید.

دنباله دارها اجرام غیرقابل پیش بینی هستند و نیشیمورا قبلاً هرگز شناسایی نشده بود. ممکن است از سفر نزدیک خود به دور خورشید جان سالم به در ببرد یا نبرد، و ممکن است در آن زمان همانطور که انتظار می‌رود درخشان شود یا نشود. همیشه این احتمال وجود دارد که فوران کند و به طور ناگهانی یا حتی بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت، فوران کند و روشن شود، همانطور که 12P/Pons-Brooks در تیر ماه انجام داد .

اگر همه چیز خوب پیش برود، نیشیمورا از کنار خورشید می‌گذرد و به سرعت به سمت منظومه شمسی بازمی‌گردد و دیگر برنمی‌گردد. اگرچه از ابر اورت ما آمده است، اما اکنون دنباله‌دار هذلولی است، به این معنی که انرژی کافی برای فرار از گرانش خورشید و فرار به فضای بین ستاره‌ای را دارد. بنابراین اکنون واقعا بهترین – و تنها – زمان برای دیدن آن است. برو بیرون!

درباره ی علی آزادگان

مطلب پیشنهادی

کانون بارش شهابی برساووشی

بارش شهابی برساووشی 1399

بارش شهابی برساووشی را چشم‌گیرترین بارش شهابی سال برای اهالی نیم‌کره شمالی می‌توان دانست. این …

دیدگاهتان را بنویسید