فرود موفق چاندرایان در قطب جنوب ماه

فضاپیمای چاندرایان 3 دیروز (1 شهریور) به آرامی در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود آمد و نقطه عطف بزرگی را برای کشور هند رقم زد. هند اکنون چهارمین کشوری است که پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین روی  ماه فرود می‌آید.

به گفته سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) این برخورد تاریخی در ساعت 16:03 به وقت استاندارد ایران رخ داد. رئیس ISRO، Sreedhara Somanath پس از فرود اعلام کرد:”ما موفق به فرود روی ماه شدیم! هند روی ماه است!”

سطح ماه در محل فرودگر چاندرایان 3

سطح خاکستری ماه را می توان در کنار پای فرودگر ماه مشاهده کرد. اولین تصویر از سطح ماه که توسط ماموریت چاندرایان-3 هند پس از فرود تاریخی آن در 1 شهریور 1401 گرفته شد.

اولین تصاویر از ماموریت چاندرایان-3 هند که پس از فرود تاریخی کاوشگر ماه گرفته شده است، سطحی پوک در نزدیکی قطب جنوبی ماه را نشان می‌دهد.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) این تصاویر را در روز چهارشنبه (اول شهریور) حدود چهار ساعت پس از پایان فرود فضاپیمای  Chandrayaan-3 در X اشتراک گذاشت.

سطح محل فرود چاندرایان 3 قبل از فرود
مجموعه‌ای از تصاویر از سطح ماه که توسط فضاپیمای Chandrayaan-3 هند در هنگام فرود به قطب جنوب ماه در اول شهریور 1402 گرفته شده است.

اولین مجموعه چهار تصویری توسط دوربین سرعت افقی فرودگر در حالی که به سطح ماه نزدیک شده بود گرفته شد. تصویر دیگری از دوربین تصویربردار فرود، که کمی بعد به اشتراک گذاشته شد، نمایی اجمالی از محل فرود، از جمله بخشی از پای فرود فضاپیما و سایه آن را نشان می‌دهد.

ISRO در پستی در X گفت: “پیوند ارتباطی بین فرودگر Ch-3 و MOX-ISTRAC در Bengaluru برقرار است . ” این آژانس در پست بعدی اضافه کرد: «چاندرایان-3 منطقه نسبتاً صافی در سطح ماه را برای فرود انتخاب کرد.

 

این فرود باعث شد هند پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین به چهارمین کشوری در تاریخ تبدیل شود که با موفقیت فضاپیمایی را روی سطح ماه قرار داده است. Chandrayaan-3 همچنین اولین فضاپیمای تاریخ است که در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمد، منطقه‌ای که در حال حاضر توجه دانشمندان و آژانس‌های فضایی از سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

دانشمندان فکر می‌کنند که دهانه‌های قطبی سایه‌دار دائمی حاوی یخ آبی هستند که در صخره‌ها به دام افتاده‌اند، که می‌توان آن را استخراج کرد و برای حمایت از حضور دائمی انسان در قمر طبیعی زمین استفاده کرد. علاوه بر این، از این دهانه‌های ماه می‌توان برای ساخت تلسکوپ‌های نسل بعدی استفاده کرد که به اخترشناسان اجازه می‌دهد دورتر از آنچه امروز می‌توانند ببینند.

ماه‌نورد کوچکی به نام پراگیان در عرشه Chandrayaan-3 قرار دارد و به زودی خارج می‌شود و کاوش خود را در منطقه هیجان‌انگیز آغاز می‌کند، بنابراین به احتمال زیاد به زودی تصاویر جذاب بیشتری ارائه می‌شود. با این حال، ماه‌نورد و فرودگر بعید به نظر می‌رسند که برای بیش از دو هفته فعال بمانند، زیرا ISRO انتظار ندارد باتری‌های آنها بتوانند در شب تاریک و سرد دو هفته‌ای ماه دوام بیاورند.

Chandrayaan-3 دومین تلاش هند برای فرود در نزدیکی قطب جنوبی ماه بود. اولین تلاش این کشور برای برخورد به ماه، در شهریور 1398، زمانی که فرودگر Chandrayaan-2 به دلیل نقص نرم افزاری به ماه برخورد کرد، با شکست مواجه شد.

پیروزی هند تنها سه روز پس از شکست روسیه در ماموریت لونا-25 ، اولین تلاش این کشور برای قرار دادن فضاپیما بر روی سطح ماه در 47 سال گذشته است. Luna-25 نیز قطب جنوب ماه را هدف قرار داد، اما پس از مانور مداری ناموفقی در روز شنبه (28 مرداد 1402) به ماه برخورد کرد.

درباره ی علی آزادگان

مطلب پیشنهادی

نقشه رویت هلال شعبان 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان سال 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان المعظم سال 1445 هجری قمری در غروب روز شنبه بیست …

دیدگاهتان را بنویسید