کنون دوربین بی‌آینه مخصوص عکاسی نجومی عرضه کرد

کنون دوربین EOS Ra را معرفی کرد؛ نسخه جدیدی از EOS R دوربین 30 مگاپیکسلی فول فریم بدون آینه و مخصوص عکاسی نجومی.

بالاخره کنون با رونمایی از دوربین بدون آینهEOS RA   با قیمت حدود 2499 دلار به بازار عکاسی نجومی بازگشت. در حالی که بیشتر دوربین‌های DSLR و بدون آینه در عکاسی عمومی کارآیی خوبی دارند، اغلب نیازمند اصلاحاتی برای عکاسی بهتر در آسمان شب هستند. این سومین دوربین “a” کنون بعد از تولید 20Da در 2005 و60Da  در 2012 است که هر دو نیز دارای حسگرهای کراپ بودند.

نمونه کاملی از EOS Ra را از شرکت کنون آمریکا دریافت کردیم تا با استفاده از آن بررسی دوربین قدیمی‌تر مدل R که اکنون در مجله “اسکای اند تلسکوپ” در دست اقدام است را بسط بدیم. هر دو دوربین از نظر نویز و کیفیت عکس شبیه هستند.

مدل EOS Ra نسبت به مدل قدیمی‌تر EOS R در حساسیت بیشتر به نور قرمز (به دلیل فیلتر مخصوص مادون‌قرمزی که در آن نسب شده)، تراز سفیدی(وایت بالانس) تنظیم شده در کارخانه سازنده و 30 برابر بزرگنمایی زنده (لایو) متفاوت است.

 

کاراتر از 60Da

همه دوربین‌های دیجیتال مصرفی در مقابل حسگرشان فیلتری نصب شده تا نور مادون قرمز را حذف کنند زیرا در غیر این صورت هاله‌‌ی محوی در تصویر ایجاد خواهد شد. اما فیلتر مذبور اکثر نور هیدروژن آلفای موجود در انتهای ناحیه سرخ طیف مرئی که توسط سحابی‌ها ساطع می شود را نیز حذف می‌کند.

اما EOS Ra اینطور نیست. فیلتری که در کارخانه بر روی این دوربین نصب شده مقدار بیشتری از تابش 656.3 نانومتر خط هیدروژن آلفا که از زایشگاه‌های ستاره‌ای  منتشر می‌شود را عبور می‌دهد.

به نظر شرکت کنون دوربین EOS Ra را به فیلتری مجهز کرده که مقدار بیشتری از خط اچ-آلفا را نسبت به دوربین های “a” قبلی خود عبور می‌دهد. کنون ادعا می‌کند که این مقدار چهار برابر بیشتر است.

درحالی که نمی‌توانیم این عدد را تایید کنیم، به نظر عملکرد Ra با 5D MKII که از سال 1388 استفاده می‌شود برابری می‌کند. که البته 5D MKII توسط شرکت دیگری برای عکاسی نجومی بهینه‌سازی شده و فیلتر مادون قرمز آن تعویض شده.

دوربین EOS Ra از سحابی آمریکای شمالی تصویری با رنگ قرمزی غنی‌تر از دوربین 60Da گرفته که بسیار نزدیک به محصول کار دوربین 5D MKII بهینه‌سازی شده توسط شرکتی ثالث است. تصاویر حاصل از EOS R و 6D MKII نیز نشان می‌دهد که دوربین‌های معمولی چه عکسی تهیه می‌کنند.

 

 

و البته Ra در عکاسی روزمره نیز بدون قرار دادن فیلترهای تصحیح رنگ قابل استفاده است.

به دلیل تنظیمات کارخانه‌ای دوربین EOS Ra، فایل خام (raw) عکسهای این دوربین با دمای 2200 کلوین آبی‌تر ذخیره می‌شود. بدین ترتیب عکسی که در نور روز با دمای 5200 کلوین گرفته می‌شود به صورت فایل خام 3000 کلوین (چپ) ذخیره می‌شود که موجب می‌شود تا شبیه عکسهای دوربین‌های معمولی(وسط) به نظر برسد. اما اگر با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش فایل خام دمای عکس را به 5200 کاوین برسانید تصویری صورتی(راست) مانند دوربین‌های بهینه‌سازی شده بدست می‌آورید.

 

 

 

هر دو مدل R  و RA  صفحه نمایش زنده روشنی دارند که کار با آن برای کادربندی در شب بسیار راحت تر از اکثر DSLRها است. با این حال به‌روزرسانی ثابت‌افزار (firmware)  EOS Ra نسبت به مدل R برای عکاسان نجومی مزایایی داشته و به جای 10 برابر بزرگنمایی در حالت نمایش زنده، 30 برابر بزرگنمایی دارد که برای فوکوس دقیق روی ستاره‌ها، به خصوص برای لنزهای عریض (واید) بسیار عالی است.

30 برابر بزرگنمایی در حالت نمایش زنده دوربین EOS Ra. این تصویر در هنگام نصب دوربین روی تلسکوپی دارای ماسک باتینوف گرفته شده.

 

 

کارکرد هردو مدل R و Ra از نظر نویز یکسان است. هر دو مدل حسگرهای 30 مگاپیکسلی با پیکسلهای 5.34 میکرن مربع دارند.

در حساسیت‌های بالا (ISO) که معمولا برای عکاسی نجومی استفاده می‌شود نویز دوربین R به خوبی  6D MKII  است، حتی شاید کمی هم کمتر باشد با وجودی که این دوربین دومی پیکسل‌های بزرگتر 5.7 میکرونی دارد.

سحابی آمریکای شمالی (NGC 7000) در صورت فلکی دجاجه با دوربین کنون EOS Ra گرفته شده. این دوربین نسخه نجومی دوربین بی‌آینه کنون EOS R است. این عکس از انباشت چهار عکس 6 دقیقه‌ای در حساسیت 1600 با تلسکوپ شکستی آپو استروفیزیکس 105 میلیمتری f/6 وتخت‌کن میدان هاچ گرفته شده.

درباره ی نازنین تقی‌پور

منجم آماتور

مطلب پیشنهادی

عکاسی نجومی و عکاسی از منظره شبانه

عکاسی نجومی از مناظر شبانه

عکاسی نجومی را می‌توان به شاخه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد، در این میان عکاسی از مناظر …

دیدگاهتان را بنویسید