ژاپن فضاپیمای نمونه‌گیر به فوبوس می‌فرستد

ژاپن در حال کار بر روی مامورتی است که از قمر مرموز مریخ نمونه‌برداری کند و آن را به زمین بیاورد.

این ماموریت با نام کاوش قمر مریخی (Martian Moon Exploration – MMX) بخشهایی از فوبوس، قمر مریخ را به زمین بیاورد. افراد گروهی که این ماموریت سازمان فضایی ژاپن را پیش خواهند برد پنجشنبه گذشته 1 اسفند معرفی شدند.

فیلمی از فوبوس که مارس اکسپرس گرفته را در آپارات ببینید.

تا کنون پروژه در مرحله طراحی و بهبود برنامه‌ریزی‌ها بوده و از این پس .ارد مرحله توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار پروژه خواهد شد.

اگر همه‌چیز مطابق برنامه‌ریزی‌ها پیش رود در سال 1402 این فضاپیما پرتاب خواهد شد و در سال 1403 به سیاره سرخ خواهد رسید. کاوشگر به دیدار هر دو قمر مریخ، فوبوس و دیموس خواهد رفت و بر روی اول برای برداشتن نمونه چند ساعتی فرود خواهد آمد. نمونه‌ها در سال 1407 به دست دانشمندان خواهد رسید تا روی آنها تحقیق کنند.

این تحقیقات در شناخت سیاره سرخ و منظومه شمسی بسیار مفید خواهد بود. مثلا منشا فوبوس و دیموس مورد مشاجره است. بعضی دانشمندان معتقدند که که این دو به دام گرانشی مریخ افتاده‌اند و بعضی دیگر معتقدند که در اثر برخوردی با مریخ بوجود آمده‌اند.

انتظار داریم که قمرهای ماه لایه‌های متراکمی داشته باشند که در عرض میلیاردها سال از مریخ بیرون پاشیده شده. بررسی این قمرها اطلاعاتی درباره تحول سطح مریخ در این سالها در اختیارمان خواهد گذاشت. اگر قمرها در اثر برخورد سیارکی بزرگ با مریخ بوجود آمده باشند، ترکیبات قمرها اطلاعاتی درباره وضعیت اولیه مریخ و تحول آن در اختیارمان خواهد گذاشت. اگر هم قمرها سیارکهایی باشند که در دام مریخ افتاده‌اند، ترکیبات آنها به روشن شدن سیر تحول مواد فراری مانند آب که برای حیات لازم هستند کمک خواهد کرد.

سازمان فضایی ژاپن در اجرای ماموریتهای نمونه‌برداری و بازگرداندن آنها به زمین سابقه خوبی دارد. آنها در سال 1388 با ماموریت هایابوسا ذراتی از سیارک سنگی ایتوکاوا را به زمین بازگرداندند. سپس با کاوشگر هایابوسا-2 نمونه‌هایی از سیارک کربنی ریوگو برداشتند که در اواخر پاییز 1399 به زمین خواهد رسید.

فیلمی از پرتاب خاک سنگ به اطراف در اثر فرود هایابوس-2 بر روی سیارک ریوگو را در آپارات ببینید.

تا حدود یک دهه دیگر دانشمندان به نمونه‌هایی از سطح مریخ نیز دست خواهند یافت. مریخ‌نورد 2020 ناسا که در تابستان 1399 پرتاب خواهد شد نمونه‌هایی از سطح مریخ خواهد برداشت و سپس ناسا و ئسا در تلاشی مشترک این نمونه‌ها را تا اواخر سال 1409 به زمین خواهند رساند.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب از مریخ اسرار جو آن را آشکار می‌کند

عکس مادون قرمز از مریخ که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است، ویژگی‌های …

دیدگاهتان را بنویسید