چانگ‌ئه-5 چین برای نمونه‌برداری روی ماه فرود آمد

کاوشگر چین موسوم به چانگ‌ئه-5 (Chang’e-5) که چندی پیش زمین را به مقصد ماه و برای نمونه‌برداری ترک کرده بود، روی ماه فرود آمد.

فرود چانگئه-5 روی ماه

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا، چین 4 آذرماه ساعت ۰۰:۰۵ بامداد به وقت تهران، فضاپیمای بدون سرنشین خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. چین این فضاپیمای بدون سرنشین را با این هدف پرتاب کرد که این فضاپیما سنگ‌های ماه را به زمین بازگرداند. این اولین تلاش یک کشور برای آوردن نمونه از قمر طبیعی زمین از دهه 1350 تاکنون است. این کاوشگر به زودی عملیات حفاری خود را آغاز می‌کند و اگر همه چیز با موفقیت پیش رود اواخر ماه جاری نمونه ها را به زمین بارخواهد گرداند.

ماه از دید چانگئه-5

این کاوشگر هشت هزار و ۲۰۰ کیلوگرمی پس از ۱۱۲ ساعت سفر 8 آذرماه وارد مدار ماه شد. بخش ماه‌نشین ساعت 18:41 روز 11 آذر روی ماه در نزدیکی کوه رامکر (Mons Rumker) در اقیانوس طوفانها فرود آمد. بخش ماه‌نشین شامل دو قسمت است: بخش زیرین فرودگر است که روی ماه می‌ماند و بخش بالایی با عنوان “وسیله صعود” نمونه‌های جمع‌آوری شده را به مدار ماه می‌برد تا به بخش مدارگرد برساند. این کاوشگر قرار است ۲.۱ متر در ماه حفاری کند تا نمونه‌هایی را برای جمع آوری جمع کند. انتظار می‌رود کل ماموریت ۲۳ روز طول بکشد.

کاوشگر چانگ‌ئه-5 (Chang’e-5) که روی ماه فرود آمده به نام الهه ماه در چین باستان نامگذاری شده است، درصدد نمونه‌برداری از کره ماه است که می‌تواند به دانشمندان در درک بیشتر ریشه و شکل‌گیری ماه کمک کند. اگر کاوشگر چینی بتواند با موفقیت و همراه با نمونه به زمین بازگردد چین تبدیل به سومین کشوری خواهد شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین می‌آورد. آخرین بار در سال 1355 ماموریت اونا-24 اتحاد جماهیر شوروی اقدام به آوردن 170 گرم از خاک ماه به زمین کرد. آمریکایی‌ها هم از سال 1348 تا 1351 حدود 382 کیلوگرم از خاک ماه را توسط ماموریت‌های آپولو به زمین آوردند.



ماموریت‌های چانگ‌ئه چین برای کاوش ماه طراحی شدند. چانگ‌ئه‌های 1 و2 مدارگرد بودند و به ترتیب در سالهای 1386 و 1389 پرتاب شدند. چانگ‌ئه-3 در 1392 ماه‌نوردی را در بخش نزدیک ماه نشاند و در 1398 نیز چانگ‌ئه-4 ماه‌نوردی را در بخش دور ماه نشاند. این اولین فرود در این بخش ماه بوده، تا پیش از این چون فضاپیماها در صورت فرود در این بخش هیچ راه ارتباطی با زمین نداشته، در این منطقه فقط سقوط می‌کردند. چانگ‌ئه-4 به شکل کامل و ماه‌نشین چانگ‌ئه-3 هنوز هم سالم هستند و مشغول گردآوری اطلاعات هستند.



دو ماموریت دیگر آوردن نمونه از اجرام منظومه شمسی نیز اکنون در جریان هستند. هایابوسا-2 ژاپنی که نمونه‌هایی را که از سیارک ریوگو گرد آورده 15 آذر ماه به زمین خواهد رساند و ازیریس-رکس ناسا که در آبان از سیارک بنو نمونه‌برداری کرده و تا 1402 نمونه‌ها به زمین خواهند رسید.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نقشه رویت هلال شعبان 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان سال 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان المعظم سال 1445 هجری قمری در غروب روز شنبه بیست …

دیدگاهتان را بنویسید