پرتاب موفقیت آمیز مریخ‌نورد پشتکار ناسا

ناسا موفق به پرتاب مریخ 2020 و مریخ‌نورد پشتکار شد. این ماموریت بخشی از پازلی گستره‌تر برای کاوش مریخ و حتی آوردن نمونه خاک مریخ به زمین خواهد بود.

مریخ پشتکار 2020

به گزارش اورانوس و به نقل از تک‌اکسپلورر، پنجشنبه 9 شهریور ساعت 16:20 به وقت تابستانی ایران مریخ‌نورد پشتکار ماموریت مریخ 2020 توسط موشک اطلس V 541  ازایستگاه پرتاب فضایی41 در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال پرتاب شد.

مریخ‌نورد هم اکنون مسیر هفت ماهه‌ی خود به سمت سیاره‌ی سرخ را آغاز کرده است.



این ماموریت نه تنها ماموریتی است برای جستجوی نشانه‌هایی از شرایط زندگی در گذشته‌ی مریخ بلکه نشانه‌هایی از زندگی میکروبی در گذشته را نیز جستجو خواهد کرد.

مریخ‌نورد پشتکار دارای مته‌ایی است که می‌تواند سنگ‌ وخاک هایی با پتانسیل بالا و امیدوارکننده را نمونه برداری کند و آنها را درون قوطی در سطح مریخ بگذارد.

مریخ نورد پشتکار دارای 7 ابزار اصلی است:

  • MastCam-Z : دوربینی پیشرفته با قابلیت تصویربرداری پانوراما و استریوسکوپی و توانایی زوم کردن.
  • آزمایش ISRU اکسیژن مریخ (MOXIE): تحقیقی اکتشافی با فناوری تولید اکسیژن از دی اکسید کربن موجود در اتمسفر مریخ.
  • ابزار سیاره‌ایی لیتوشیمی X_ray (PIXL): طیف سنج فلورسنت پرتو ایکس که شامل تصویرگری با وضوح بالا است تا ترکیبات عنصری و جنس سطح مریخ را در ریز مقیاس بررسی کند.
  • تصویرگر راداری برای آزمایش زیر سطحی مریخ (RIMFAX): راداری با نفوذ زیرزمینی است که ساختار ژئولوژیکی زیرسطحی مریخ را در زیر مقیاس با وضوح بالا تهیه می‌کند.
  • اسکن محیطهای قابل سکونت بارمان و لومینسانس برای مواد آلی و مواد شیمیایی (SHERLOC): طیف‌سنجی که تصاویری در ریز مقیاس ارائه می‌دهد و از لیزر ماوراءبنفش (UV) برای تعیین کانی‌شناسی در مقیاس ریز و شناسایی ترکیبات آلی استفاده می‌کند.
  • SuperCam: ابزاری که قادر به تصویربرداری بوده و تجزیه و تحلیل ترکیبات شیمیایی و کانی‌شناسی را ارائه می‌دهد.

 

ماموریت مریخ 2020 به اهداف علمی با الویت توجه برای اکتشاف مریخ می‌پردازد که از جمله شامل سوال‌های مهم اخترزیست‌شناسی در مورد پتانسیل زندگی در مریخ است. همچنین این ماموریت فرصت‌هایی را برای گردآوری دانش و نشان دادن فناوری‌هایی را فراهم می‌کند تا چالشهای سفرهای آینده بشر به مریخ را برطرف کند.

اکنون سه فضاپیمای زمینی در راه مریخ هستند. الامل امارات متحده عربی، تیان‌وان-1 چین و پشتکار آمریکایی. البته بسیاری از آمریکایی‌ها معتقدند که کشورشان دو فضاپیما در راه مریخ دارد!

 

منبع

درباره ی سلدا صالحيان

منجم آماتور

مطلب پیشنهادی

اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب از مریخ اسرار جو آن را آشکار می‌کند

عکس مادون قرمز از مریخ که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است، ویژگی‌های …

دیدگاهتان را بنویسید