سلفی فضایی فضاپیمای چین ؛ کاوشگر تیان‌ون-1 در راه مریخ

کاوشگر مریخی تیان‌ون-1 (Tianwen-1) متعلق به چین، در فاصله نزدیک به 24 میلیون کیلومتری زمین از خود سلفی گرفته است.

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا، کاوشگر مریخی تیان‌ون-1 چین توسط دوربین کوچکی که از این فضاپیما بیرون پرتاب شده است، از خود در فاصله 24 میلیون کیلومتری زمین عکس‌های سلفی گرفته و به زمین مخابره کرده است.

دوربین کوچکی با لنزهای زاویه باز (wide-angle) از هر دو طرف فضاپیما، در اعماق فضا از این فضاپیما بیرون پرتاب شده است و در هر ثانیه یک تصویر گرفت و داده‌ها را به تیان‌ون-۱  فرستاد و سپس این تصاویر به زمین فرستاده شد.

پرتاب دوربین تیان‌ون-1
تصویر دوربین پرتاب شده از تیان‌ون-1 از دید فضاپیما

یکی از این تصاویر، بدنه طلایی و شش ضلعی مدارگرد مریخی تیان‌ون-1 ، دو مجموعه صفحات خورشیدی نقره‌ای و سپر محافظتی مخروطی شکل این مریخ‌نورد را نشان می‌دهد که همگی در دل سیاهی مطلق فضای عمیق هستند و تصویر دوم نمای دورتری از این فضاپیما را فراهم می‌کند.

تیان‌ون-۱  ماموریتی است که شامل یک مدارگرد و همچنین اولین فرودگر یا مریخ‌نشین و مریخ نورد چین است.

سازمان ملی فضایی چین این تصاویر جدید را به مناسبت روز ملی این کشور منتشر کرده است.

گفته می شود که تیان‌ون-۱  روز جمعه 19 مهر 1399 مانور فضای عمیق را به پایان رسانده است و موتور اصلی این فضاپیما برای تنظیم مدار و اصلاح مسیر حرکت بیش از ۴۸۰ ثانیه روشن شده است.



تیان‌ون-۱  روز جمعه ۲۹.۴ میلیون کیلومتر از زمین فاصله داشته است و تا آن لحظه ۱۸۸ میلیون کیلومتر را طی کرده بوده است. تیان‌ون-۱  قبلاً دو مانور اصلاح مسیر کوچکتر را در طول سفر به مریخ انجام داده بود که دومی در 30 شهریور انجام شد. چینی ها ابزارهای این فضاپیما را در حین پرواز آزمایش کرده و آنها را سالم ارزیابی کرده اند.

تیان‌ون-۱  در تاریخ 2 مرداد 1399 با موشک لانگ مارچ ۵ به فضا پرتاب شد. این فضاپیما در بهمن ماه 1399 به مریخ خواهد رسید و وارد مدار این سیاره می‌شود و تلاش برای فرود مریخ‌نورد، در اردیبهشت ماه انجام خواهد شد.

مریخ‌نورد شش چرخ تیان‌ون-۱ با انرژی خورشیدی کار می‌کند و به گونه‌ای طراحی شده است تا برای ۹۰ روز مریخی معادل ۹۳ روز زمینی بر روی سطح مریخ به فعالیت بپردازد.

انتظار می‌رود مدارگرد تیان‌ون-۱  که هفت محموله علمی را حمل می‌کند، تحقیقات خود را برای یک سال مریخی یا دو سال زمینی انجام دهد و در عین حال به عنوان رله یا تقویت کننده ارتباطی بین مریخ‌نورد و زمین عمل کند.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

اثر امواج روی سطح مریخ

ثبت تصاویری از امواج باستانی حک شده در دامنه کوهی در مریخ

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا از صخره‌هایی که امواج کوچکی از دریاچه‌ی باستانی مریخ بر روی آنها …

دیدگاهتان را بنویسید