دقیق‌ترین نقشه زمین‌شناسی ماه

بسیار شگفت‌انگیز است که سازمان زمین‌شناسی آمریکا نقشه جامعی از ماه تهیه می‌کند که حتی می‌تواند به ناسا برای ماموریت‌های آینده‌اش کمک کند.

نقشه جامع ماه

سازمان زمین‌شناسی آمریکا (The United States Geological Survey) با همکاری ناسا و انستیتو سیاره‌ای ماه (Lunar planetary Institute) و آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) موفق به تهیه دقیق‌ترین نقشه‌ی جامع سطح ماه شدند.

به گزارش ایسنا (اصلاح و ویرایش از اورانوس)،  نقشه جامع سطح ماه تمام جزئیات سطحی را در خود دارد و آنها را به صورت دسته‌بندی شده نشان می‌دهد.

[aparat id=”zv9NS”]

نقشه ماه که آنها موفق به تهیه آن شده‌اند “نقشه زمین‌شناسی جامع ماه” (Unified Geologic Map of the Moon) نام دارد و این نقشه، برنامه‌کاری برای کلیه مأموریت های انسانی در آینده خواهد بود. نقشه دیجیتال رایگان است و به صورت آنلاین در دسترس همه قرار دارد و کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت مذکور  سطح ماه را با جزئیات مشاهده کنند.

“جیم ریلی”(Jim Reilly) مدیر فعلی سازمان زمین‌شناسی آمریکا و فضانورد پیشین ناسا گفت: مردم همیشه به دانستن جزئیاتی درباره ماه علاقه داشتند بنابراین اکنون زمانی شگفت انگیز برای آنها خواهد بود چرا که خواهند توانست آن را با جزئیات ببیند.

دانشمندان از اطلاعات جمع آوری شده از “شش نقشه‌ی منطقه‌ای روزهای آپولو” (six Apollo-days regional maps) و اطلاعات به دست آمده از سطح ماه که اخیرا توسط ماموریت‌های ماهواره‌ای جمع‌آوری شده، استفاده کردند و پس از آن توانستند با ادغام داده‌های قدیمی و جدید نقشه جامعی از ماه تهیه کنند.

داده‌های مربوط به ارتفاع از ناحیه استوایی ماه توسط رصدخانه” استیریو” و مدارگرد ژاپنی سلن (SELENE) به دست آمده است. اخیرا کاوشگر سطح ماه و مهندسی ژاپن موسوم به “Selene” با استفاده از سیستم رادار که برای کاوش سطح زیرین ماه طراحی شده، شکافی در زیر منطقه “مارویوس هیلز” کشف کرده است. توپوگرافی قطب‌های جنوبی و شمالی ماه نیز با کمک داده‌های ارتفاع‌سنج لیزری مدارگرد ماه (Lunar Orbiter Laser Altimeter) ناسا انجام شده است.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نقشه رویت هلال شعبان 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان سال 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان المعظم سال 1445 هجری قمری در غروب روز شنبه بیست …

دیدگاهتان را بنویسید