اولین تصاویر مریخ‌نشین تیاون-1 چین از سطح مریخ منتشر شد

چین نخستین تصاویر ثبت شده با مریخ‌نورد ژورونگ از روی مریخ‌نشین تیان‌ون-1 از سطح مریخ را منتشر کرد. نمای جلو، چشم‌انداز پیش رو را هنگامی که مریخ‌نورد روی سکوی فرود نشسته است، نشان می‌دهد و تصویری که از نمای پشت گرفته شده است، پنل‌های خورشیدی ژورونگ را به نمایش می‌گذارد.

مریخ چین ژورونگ تیان‌ون-1

به گزارش اورانوس و به نقل از ایسنا، فرود این مریخ‌نورد، چین را به دومین کشور پس از آمریکا تبدیل کرد که کاوشگری را با موفقیت روی سطح مریخ فرود می‌آورد و آن را برای مدت زمان قابل توجهی به کار می‌گیرد.

دانشمندان چینی امیدوارند که بتوانند حداقل ۹۰ روز از خدمات این ربات شش چرخ در منطقه‌ای موسوم بهدشت یوتوپیا که در نیمکره شمالی مریخ واقع است، استفاده کنند.

مریخ چین ژورونگ تیان‌ون-1

سازمان ملی فضایی چین (CNSA)، این تصاویر را در وب‌سایت خود منتشر کرده است. ژورونگ با مدارگرد تیان‌ون-۱ به مدار مریخ منتقل شد و از آنجا در داخل کپسول از اتمسفر مریخ گذشت و روی سطح آن فرود آمد. تصاویر ثبت شده از سطح مریخ نشان می‌دهند که استقرار سخت‌افزارهای ژورونگ بعد از فرود به درستی انجام گرفته است.



استقرار سخت‌افزارهای ژورونگ، باز شدن صفحات خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز ربات، تنظیم آنتن برای تماس با تیان ون-۱ و باز شدن ریلی را شامل می‌شود که ژورونگ با کمک آن از سکو پایین می‌آید تا حرکت روی سیاره را آغاز کند.

بیل نلسون، مدیر ناسا با انتشار توییتس این موفقیت را به چین تبریک گفت. او روز بعد در کنگره آمریکا در جلسه استماع بودجه ناسا از این موفقیت چین اظهار نگرانی کرد و گفت که چین رقیبی جدی برای ایالات متحده است و خواستار افزایش بودجه ناسا شد.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

اثر امواج روی سطح مریخ

ثبت تصاویری از امواج باستانی حک شده در دامنه کوهی در مریخ

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا از صخره‌هایی که امواج کوچکی از دریاچه‌ی باستانی مریخ بر روی آنها …

دیدگاهتان را بنویسید