ازیریس رکس با موفقیت بنو را لمس کرد

فضاپیمای ازیریس رکس Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer (OSIRIS-REx) موفق شد که بازوی رباتیک خود را بگشاید و برای اولین بار در ناسا، سیارکی (سیارک بنو ) را لمس کند و از غبار و خاک آن برای بازگشت به زمین در سال 1402 نمونه بردارد.

ازیریس رکس نزدیک بنو
تصویری شبیه‌سازی شده از نزدیک شدن ازیریس رکس به سیارک بنو

به گزارش اورانوس، سیارک بنو که بسیار باستانی و دست‌نخورده است حدود 321 میلیون کیلومتر از ما فاصله دارد. قطر متوسط این سیارک حدود 245 متر و جرم آن 77.6 میلیون تن است. بنو پنجره‌ای به منظومه شمسی اولیه است و نشان می‌دهد که این منظومه چطور میلیاردها سال پیش شکل گرفته. همچنین می‌توان درباره موادی که بذر حیات را در زمین کاشته‌اند اطلاعاتی مفید به ما بدهد.اگر برنامه برداشت نمونه‌ی ازیریس رکس از این سیارک که لمس و تَرک Touch-And-Go (TAG) نامیده شده با موفقیت توانسته باشد نمونه کافی از سیارک بنو بردارد مرکز فرماندهی به فضاپیما دستور خواهد داد تا محموله باستانی ارزشمند خود را برای سفر بازگشت به زمین در اسفند 1399 بارگیری کند. در غیر این صورت بار دیگر در دی‌ماه اقدام به نمونه‌برداری خواهند کرد.



ساعت 21:20 روز سه‌شنبه 29 مهر 1399 پیشران‌های خور را روشن کرد تا از مدار دور سیارک بنو خارج شود. سپس اقدام به باز کردن شانه، زانو و مچ بازوی 3.35 متری نمونه‌برداری لمس و ترک خود کرد. سپس شروع به حرکت به دور سیارک و کاهش ارتفاع خود از 805 متری کرده . پس از 4.5 ساعت کاهش ارتفاع، در فاصله 125 متری اولین مانور خود را برای هدف‌گیری دقیق نمونه‌برداری انجام داد.

بخش نمونه‌بردار انتهای بازوی لمس و ترک فضاپیمای ازیریس رکس. این تصاویر در 24 آبان 1397 در طی بازرسی تصویری بخشهای مختلف فضاپیما تهیه شده.

پس از 10 دقیقه فضاپیما مجددا پیشران خود را روشن کرده تا سرعت فرود را کاهش دهد و خود را با سرعت چرخش سیارک هماهنگ کند. در نهایت از بخش کوچکی در نیمکره شمالی بنو که عاری از صخره و سنگ است نمونه برداری کرده.

همه اطلاعات ارسالی از فضاپیما نشان می‌دهد که لمس و ترک به خوبی اجرا شده. حدود یک هفته زمان خواهد برد تا کارشناسان عملیات به بررسی کافی بودن نمونه برداشته شده بپردازند.

عملیات لمس و ترک به این شکل بوده که با برخورد بازو به سطح سیارک، مقداری گاز نیتروژن آزاد می‌شود . آزادسازی این گاز موجب بلند شدن غبار خاک از سطح سیارک شده و مقداری از آن توسط باز جمع‌آوری می‌شود. پس از این کار پیشرانهای فضاپیما روشن شده و از بنو دور شده. انتظار می‌رود که در طی این عملیات 60 گرم نمونه از بنو برداشته شده باشد.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

سیارک چهارتایی الکترا

کشف اولین سیارک چهارتایی

ستاره شناسان اولین منظومه سیارکی چهارتایی را در منظومه شمسی کشف کردند. به گزارش اورانوس …

دیدگاهتان را بنویسید