کشف 200 تپ‌اختر توسط بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان

دانشمندان چینی به وسیله بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان موسوم به تلسکوپ فست (FAST) بیش از ۲۰۰ تپ‌اختر را شناسایی کرده‌اند.

تپ‌اختر رادیوتلسکوپ فست

به گزارش اورانوس و به نقل از تسنیم؛ رادیوتلسکوپ فست چین بیش از 200 تپ‌اختر را تشخیص داده و یافته است و دانشمندان با استفاده از تلسکوپ رادیویی کروی 500 متری، 201 تپ‌اختر از جمله تپ‌ اخترهای ضعیف را کشف کرده‌اند.

این تحقیق توسط رصدخانه‌ نجوم ملی (NAOC) چین انجام شد و این یافته‌ها روز پنجشنبه در مجله “Research in Astronomy and Astrophysics” منتشر شد؛ تپ‌اخترها یا ستاره‌های نوترونی سریع در حال چرخش، از هسته‌های منفجر شده ستاره‌های عظیم در حال مرگ در اثر انفجارهای ابرنواختر منشأ می‌گیرند.

آنها دارای قوی‌ترین میدان‌های مغناطیسی، بالاترین چگالی و سریع‌ترین چرخش از هر اجرام آسمانی در جهان هستند و بنابراین آزمایشگاهی ایده‌آل برای مطالعه قوانین فیزیک در محیط‌های شدید هستند؛ از زمان نخستین کشف در سال 1968 ، حدود 3000 تپ‌اختر کشف شده است.

گروه تحقیقاتی در زمستان 1398 پروژه‌ای با نام Galactic Plane Pulsar Snapshot (GPPS) را آغاز کردند و تا اسفند سال 1399، حدود پنج درصد از منطقه آسمان برنامه‌ریزی شده، جستجو شده و 200 تپ اختر کشف شده است.



بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان موسوم به تلسکوپ فست ساخت آن در شهریور 1395 به پایان رسید و به طور رسمی در دی ماه 1398 شروع به کار کرده است؛ فست با قطر 500 متر بزرگترین رادیو تلسکوپ در جهان است که از تلسکوپ 305 متری رصدخانه آرسیبو آمریکا سبقت گرفته است همچنین مساحت آن نزدیک به 350 هزار متر مربع است که تقریباً به اندازه 30 زمین فوتبال استاندارد است.

دانشمندان همچنین معتقدند که فست حساس‌ترین تلسکوپ رادیویی تک دیش جهان است و 10 برابر حساس‌تر از تلسکوپ رادیویی 100  متری در آلمان است؛ اصلی‌ترین وظیفه علمی تلکسوپ، مشاهده تپ‌اخترها است.

مطالعات بر روی تپ‌اخترها می‌تواند وجود تابش گرانشی و سیاهچاله‌ها را تایید و به حل بسیاری از مسائل و موضوعات مبهم در علم فیزیک کمک کند؛ یکی دیگر از اهداف مهم علمی فست، جستجوی تمدن فرازمینی است که برای این هدف ابزاری تحت عنوان “FAST SetiBurst” طراحی و تبیین شده است؛ فست می‌تواند سیگنال‌ها را از فاصله 13.7 میلیارد سال نوری تشخیص دهد.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

کشف ستاره‌ای دم‌دمی مزاج

سامانه ستاره دوتایی دم‌دمی مزاجی کشف شده که به نظر می‌رسد رفتارش را مانند شخصیت …

دیدگاهتان را بنویسید