پیش‌بینی طوفان خورشیدی در طرح جدید ناسا

ناسا اعلام کرده ماموریت تحقیقاتی جدیدی انجام می‌دهد و برای این منظور تعدادی از ماهواره‌های کوچک را به مدار زمین می‌فرستد تا پدیده مرموز ذرات طوفان‌های خورشیدی را بررسی کنند. هدف نهایی پیش‌بینی طوفان خورشیدی قبل از وقوع آن است.

ماهواره‌های کوچک برای پیش‌بینی طوفان خورشیدی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، این ماموریت SunRISE نام دارد و هزینه آن ۶۲.۶ میلیون دلار تخمین زده می شود. قرار است ماموریت مذکور در  10 تیر 1402 آغاز شود. جاستین کاسپر از دانشگاه میشیگان ماموریت مذکور را برنامه‌ریزی کرده و آزمایشگاه JPL ناسا بر آن نظارت می‌کند.

در این ماموریت خوشه‌ای متشکل از ۶ تاسواره اطلاعات از انتشار ذرات خورشید را جمع‌آوری می‌کنند. این ماهواره‌ها بسیار کوچک و به اندازه دستگاه تستر هستند.

۶ تاسواره با فاصله 10 کیلومتر از یکدیگر حرکت می‌کنند و همزمان دور زمین می‌گردند. به طور دقیق آنها میزان تشعشع ذرات خورشیدی را اندازه‌گیری می‌کنند. محققان با استفاده از تمایز میان جریان تشعشعات این ذرات مدل‌های سه بعدی از سطح خورشید هنگام فوران این ذرات می‌سازند. با کمک این مدل‌ها محققان می‌توانند زمان تشکیل طوفان‌های خورشیدی را بهتر پیش‌بینی کنند.

ناسا در بیانیه‌ای درباره این ماموریت نوشت: هرچه بیشتر از شیوه فوران ذرات خورشید در رویدادهای آب وهوای فضایی بدانیم، بهتر می‌توانیم تاثیر آن بر فضاپیما و فضانوردان را بررسی کنیم. در نهایت هم در پیش‌بینی طوفان خورشیدی موفق‌تر عمل کنیم.

 

منبع: دیلی‌میل

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

همدم خورشید

شاید خورشید در اوایل زندگی همدم داشته

طبق نظریه‌ای جدید احتمالا خورشید دارای همدم با جرم مشابه خورشید بوده است. وجود چنین …

دیدگاهتان را بنویسید