ناسا 3 ماه‌نشین برای آرتمیس انتخاب کرد

ناسا اعلام کرد که سه ماه‌نشین (Lunar Lander) را برای ماموریت بازگرداندن انسان به ماه، آرتمیس انتخاب کرده است.

ماه‌نشین‌های جدید ناسا برای آرتمیس

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، ناسا اعلام کرده است که سه شرکت، در پروژه آرتمیس برای بازگرداندن انسان به ماه همکاری خواهند داشت. این شرکت‌ها، بلو اوریجین، داینتیکز و اسپیس‌ایکس هستند و ۹۶۷ میلیون دلار برای توسعه و آزمایش ماه‌نشین‌هایشان دریافت کنند.

جیم برایدنستاین، مدیر ناسا گفت: ایالات متحده از سال ۱۹۷۲، سیستم فرود انسانی نداشته؛ در حالی که به چنین سیستمی برای رفتن به ماه نیاز داریم.

[aparat id=”Mt8wJ”]

در پروژه “آرتمیس”، هر شرکت ماه‌نشین خود را توسعه خواهد داد. ماه‌نشین شرکت بلو اوریجین، ILV (Integrated Lander Vehicle) برای پرتاب توسط موشک نیو گلن (New Glenn) متعلق به خود شرکت یا موشک ولکن (Vulcan) متعلق به شرکت یونایتد لانچ الینس طراحی خواهد شد.

ماه‌نشین شرکت بلواوریجین نیز برای پرتاب توسط موشک ولکان طراحی می‌شود. ماه‌نشین اسپیس‌ایکس هم برای پرتاب با موشک سوپرهوی (Super Heavy) این شرکت طراحی خواهد شد.

لیزا واتسون مورگان، از مهندسان ناسا گفت: تلاش ما این بود تا بدانیم صنعت کشور با توجه به نوآوری‌های آن، چه نتیجه‌ای ارائه می‌دهد و نتیجه واقعا خوب بود.

این سه ماه‌نشین، تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. ماه‌نشین بلو اوریجین، برپایه طراحی ماه‌نشین دیگر این شرکت موسوم به بلومون است که سه بخش دارد، مرحله انتقال که آن را وارد مدار ماه می‌کند، مرحله فرود و مرحله صعود که آن را دوباره به مدار باز می‌گرداند. ماه‌نشین‌های دو شرکت دیگر، ساختار یک‌پارچه‌ای دارند و می‌توانند هر سه مانور گفته شده را انجام دهند.

در بخش نخست ماموریت آرتمیس که هدف آن فرستادن انسان به ماه تا سال ۲۰۲۴ است، یکی از ماه‌نشین‌ها با موشکی جداگانه به مدار ماه پرتاب خواهد شد. سپس، فضانوردان ناسا با موشک SLS به مدار ماه پرتاب می‌شوند و در مدار ماه به ماه‌نشین می‌رسند و روی سطح آن فرود می‌آیند. دو ماه‌نشین دیگر نیز برای ماموریت‌های بعدی به کار می‌روند.

از آنجا که هنوز تصمیم‌گیری‌های نهایی انجام نشده‌اند، ماه‌نشین‌ها پیش از پرتاب فضانوردان به ماه، بدون سرنشین آزمایش خواهند شد. واتسون مورگان افزود: فضانوردان را برای اولین بار به عرشه فضاپیمای آزمایش نشده نخواهیم فرستاد.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نقشه رویت هلال شعبان 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان سال 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان المعظم سال 1445 هجری قمری در غروب روز شنبه بیست …

دیدگاهتان را بنویسید