ماه‌نورد چینی ماده‌ای عجیب را در طرف دور ماه یافته

چینی‌ها ترکیبی با رنگ نامعمول و ژل مانند در طی فعالیتهای اکتشافی ماه‌نورد یوتو-2 یافته‌اند. در روز هشتم بود که اپراتورها این تصویر را دیدند و پس از آن بقیه فعالیتهای ماه‌نورد لغو شد و فقط مشغول به بررسی این موضوع شد.

روز هشتم ماهی (هر روز ماهی معادل 14 روز زمینی است) ماموریت چانگه-4 سوم مرداد شروع شد. مسیر تعیین شده از میان تعدادی دهانه برخوردی می‌گذشت که با کمک هدایتگران زمینی مسیر خود را طی می‌کرد.یکشنبه 6 مرداد گروه عملیاتی خود را آماده می‌کردند تا ماه‌نورد را برای ظهر ماه خاموش کنند تا گرما و پرتوهای قوی خورشید به آن آسیب نزند. در این زمان یکی از اعضای گروه از دوربین اصلی ماه‌نورد گودال کوچکی را مشاهده کرد که حاوی ماده‌ای رنگی و درخشان بود.

با این اکتشاف دیگر دانشمندان ماه‌شناس نیز به گروه ملحق شدند و تصمیم گرفتند که ادامه حرکت یوتو-2 به سمت غرب را لغو کنند و به سوی این دهانه برخوردی رفنه و آن را بیشتر کاوش کنند. یوتو-2 با احتیاط و با کمک دوربین پرهیز از برخورد به سوی دهانه رفت، ماده مورد نظر و مناطق اطراف را برای بررسی هدف گرفت. طیف سنج مرئی و مادون قرمز نزدیک مشغول به بررسی و تعیین ترکیبات ماده شدند.

در نهایت دانشمندان به نتیجه قطعی درباره ماهیت این ماده نرسیدند. درباره آن فقط ماهیت ژل مانند و رنگ نامتعارف آن منتشر شده. بعضی پژوهشگران غیر چینی معتقدند که این ماده شیشه ذوب شده از شهاب‌سنگهای برخوردی به ماه است.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نقشه رویت هلال شعبان 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان سال 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان المعظم سال 1445 هجری قمری در غروب روز شنبه بیست …

دیدگاهتان را بنویسید