رکورد فعالیت روی ماه؛ ماه‌نشین چانگئه-4

ماه‌نشین و ماه‌نورد چانگئه-4 کار خود را برای هفدهمین روز قمری در حاشیه ماه از سر گرفتند و به این ترتیب رکورد حضور در ماه را در اختیار دارند.

ماه‌نشین چانگئه-4
عکسی که ماه‌نورد یوتو-2 از ماه‌نشین چانگئه-4 گرفته

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا (اصلاح و ویرایش از اورانوس)، طبق برنامه مرکز اکتشافات اداره ملی فضایی چین، هر دو در وضعیت عادی قرار دارند و  مأموریت خود را در حال حاضر مجدد آغاز کرده‌اند.

 

 

کاوشگر Chang’e-۴ در چین در تاریخ 17 آذر 1397 پرتاب و نخستین  فرود نرم در دهانه فون کارمن در حوضه قطب جنوب-آیتکن در پشت ماه در تاریخ 13 دی 1397 انجام شد.

یک روز قمری برابر با ۱۴ روز بر روی زمین است؛کاوشگر Chang’e-4 که ​​به دلیل کمبود انرژی خورشیدی، در طی شب قمری به حالت خفته تبدیل شد می‌شود، حدود ۴۷۰ روز زمین بر روی ماه مانده است.

مریخ‌نورد یوتو-2 Yutu-۲ یا Jade Rabbit-۲ بسیار طولانی تر از عمر طراحی سه ماهه خود کار کرده و بدین ترتیب رکورد ماه‌نشین چانگئه-4 برای حضور در ماه را به بیش از 15 ماه رساندند.

ماه‌نورد یوتو-2
عکسی که ماه‌نشین چانگئه-4 از ماه‌نورد یوتو-2 گرفته

وظایف علمی مأموریت چانگ ای چهار شامل انجام مشاهدات نجومی رادیویی با فرکانس پایین، بررسی زمین و فرم‌های زمینی، تشخیص ترکیب مواد معدنی و ساختار سطح کم عمق قمری و اندازه گیری تابش نوترون و اتم‌های خنثی است.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نقشه رویت هلال شعبان 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان سال 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان المعظم سال 1445 هجری قمری در غروب روز شنبه بیست …

دیدگاهتان را بنویسید