چرخش زمین را با برداشت آب‌های زیرزمینی تغییر داده‌ایم

اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا (AGU) در 25 خرداد 1402 اعلامیه غافلگیرکننده‌ای داد. این اتحادیه گفت که 8 میلیارد انسان آنقدر آب زیرزمینی را برداشت کرده‌اند که به چرخش زمین ضربه زده‌ایم. برای مثال، برداشت آب‌های زیرزمینی برای کشاورزی، معدن، یا مصارف خانگی باعث تغییر جزئی اما قابل توجه جرم زمین شده است. این به نوبه خود باعث شده است که قطب چرخشی زمین در طول دو دهه گذشته نزدیک به یک متر جابجا شود.

تغییر محور چرخش زمین

 

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که برداشت و جابجایی آب‌های زیرزمینی توسط انسان، جرم زمین را کمی تغییر داده است، در نتیجه چرخش زمین را کمی تغییر داده است و باعث شده است که سرعت جابجایی محور چرخشی زمین افزایش یابد. در این نمودار پیکان قرمز نشان دهنده حرکت قطبی مشاهده شده است. فلش آبی خط‌چین، مدل را بدون در نظر گرفتن بازتوزیع آب زیرزمینی نشان می‌دهد، در حالی که فلش آبی پیوسته شامل بازتوزیع جرم آب زیرزمینی است. تطابق نزدیک مشاهده با توزیع آب‌های زیرزمینی، میزان و جهت تأثیر آب‌های زیرزمینی بر چرخش زمین را به محققان می‌گوید.

به گزارش اورانوس و به نقل از ئرت اسکای، به طور خاص، انسان با جابجا کردن توده‌های بزرگ آب، زمین را حدود 80 سانتی‌متر به سمت شرق جابجا کرده است. و این فقط بین سال‌های 1372 و 1389 است.

 

برداشت آب زیرزمینی و چرخش زمین

دانشمندان مدل‌های اقلیمی را بررسی کردند که تخمین زده می‌شد انسان از سال 1372 تا 1389 حدود 2150 گیگاتن آب زیرزمینی برداشت کرده است. تخلیه این مقدار آب زیرزمینی و افزودن آن به سطح زمین معادل بیش از 6 میلی‌متر افزایش سطح دریا خواهد بود. برای تایید این تخمین، دانشمندان به قطب چرخشی زمین نگاه کردند. قطب چرخشی محوری است که زمین حول آن میگردد. توزیع و وزن آب می‌تواند بر آن چرخش تأثیر بگذارد. نویسنده اصلی کی وئون سئو از دانشگاه ملی سئول گفت:

 

    قطب چرخشی زمین در واقع تغییرات زیادی می‌کند. مطالعه ما نشان می‌دهد که در میان علل مرتبط با آب و هوا، بازتوزیع آب‌های زیرزمینی در واقع بیشترین تأثیر را بر جابجایی قطب چرخشی دارد.

 

وارد کردن عامل بازتوزیع آب‌های زیرزمینی

دانشمندان برای اولین بار در سال 1395 کشف کردند که آب می‌تواند بر چرخش زمین تاثیرگذار باشد. بنابراین بررسی اینکه چگونه بازتوزیع آب بر چرخش زمین تأثیر می‌گذارد قلمرو جدیدی است. محققان چند مدل را برای توضیح تغییرات مشاهده شده در رانش قطب چرخشی زمین آزمودند. ابتدا، آنها اثر صفحات یخی و یخچال‌های طبیعی را وارد کردند. سپس بازتوزیع آب‌های زیرزمینی را اضافه کردند. در نهایت، زمانی که مدل 2150 گیگاتن بازتوزیع آب زیرزمینی را شامل می‌شد، بهترین تناسب را داشت.

سئو گفت:

    بسیار خوشحالم که علت غیرقابل توضیح جابجایی قطب چرخشی زمین را پیدا کردم. از سوی دیگر، به عنوان فردی ساکن زمین و پدر، نگران و متعجب هستم که می‌بینم برداشت آب زیرزمینی منبع دیگری برای افزایش سطح دریا است.

 

محل برداشت آب‌های زیرزمینی

به علاوه، جایی که آب زیرزمینی از آن برداشت می‌شود مهم است. توزیع مجدد آب‌های زیرزمینی در عرض‌های جغرافیایی میانی تأثیر بیشتری بر چرخش زمین دارد. که این یعنی بیشتر آمریکای شمالی، اروپا و قسمت زیادی از آسیا شامل می‌شود. و این مطالعه نشان داد که مناطقی که بیشترین توزیع آب را داشتند در عرض‌های میانی غرب آمریکای شمالی و شمال غربی هند بود.

دانشمندان گفتند که تلاش‌ها برای کاهش افت آب‌های زیرزمینی در مناطق حساس می‌تواند:

از نظر تئوری تغییر جابجایی را تغییر می‌دهند، اما تنها در صورتی که چنین رویکردهای حفاظتی برای چندین دهه ادامه داشته باشند.

 

دانشمندان همچنین گفتند که این تغییر در قطب چرخشی زمین، فصول ما را تغییر نخواهد داد. اما در مقیاس‌های زمانی بزرگتر، این جایجایی می‌تواند بر آب و هوا تأثیر بگذارد.

برداشت آبهای زیرزمینی

نقشه مسطح جهان که سایه آبی را در اطراف غرب ایالات متحده و آسیا، به ویژه در شمال غربی هند نشان می دهد.

این نقشه مناطقی را که بیشترین کاهش آب زیرزمینی در خشکی را از سال 1372 تا 1389 نشان می‌دهد. واحدها بر حسب میلی‌متر آب هستند.

بالا آمدن سطح دریا

نقشه مسطح جهان با دریاهایی به رنگ نارنجی اما با مناطق سبز و آبی در نزدیکی ساحل غربی ایالات متحده و اطراف هند.

این نقشه افزایش سطح دریا را برای سال 1372 تا 1389 نشان می‌دهد. واحدها بر حسب میلی‌متر آب هستند.

 

مطالعات آینده در مورد چرخش زمین

این گروه تصمیم دارد حرکت‌های قطبی گذشته زمین را بررسی کند. سئو گفت:

    مشاهده تغییرات در قطب چرخشی زمین برای درک تغییرات ذخیره آب در مقیاس قاره مفید است. داده‌های حرکت قطبی از اواخر قرن نوزدهم در دسترس هستند. بنابراین، بالقوه می‌توانیم از این داده‌ها برای درک تغییرات ذخیره آب قاره‌ای در طول 100 سال گذشته استفاده کنیم. آیا تغییراتی در رژیم هیدرولوژیکی ناشی از گرم شدن آب و هوا وجود داشت؟ حرکت قطبی می‌تواند پاسخ را نشان دهد.

نتیجه  پایانی: انسان‌ها آب‌های زیرزمینی را برای کشاورزی، معدن و سایر مصارف برداشت می‌کنند. این حرکت آب از زیر زمین به دریاها باعث شده است که محور چرخش زمین کمی جابجا شود.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

کلاهک یخی قطب جنوب مریخ

دریاچه‌های آب مایع مریخ شاید فقط گل رس منجمد باشد

دانشمندان چندین سال پیش از کشف باورنکردنی دریاچه‌های آب مایع روی مریخ خبر دادند که …

دیدگاهتان را بنویسید