بازگشت چانگ‌ئه-5 چین به زمین همراه با نمونه‌های خاک ماه

کاوشگر چینی موسوم به چانگ‌ئه-5 روز گذشته با موفقیت همراه با نمونه‌های جمع‌آوری شده از خاک سطح و عمق ماه پس از 23 روز به زمین بازگشت .

بازگشت چانگ‌ئه-5 خاک ماه

به گزارش اورانوس، کاوشگر چانگ‌ئه-5 با جمع‌آوری حدود دو کیلوگرم نمونه از خاک ماه به زمین بازگشت. کپسول حاوی این نمونه‌ها در ساعت 18:29 روز چهارشنبه 26 آذر 1399 در مغولستان بر زمین نشست. چین چهارم آذر ماه 1399 ساعت ۰۰:۰۵ بامداد  به وقت تهران فضاپیمای 8200 کیلوگرمی بدون سرنشین خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد.



 

بازگشت چانگ‌ئه-5 خاک ماه

این مأموریت در تاریخ 8 آذر ماه وارد مدار ماه شد و در حالی که بخش مدارگرد آن در مدار ماه باقی مانده بودند، ماه‌نشین و صعودگر آن در 11 آذر ماه در اقیانوس طوفانهای ماه فرود آمدند. این ماه‌نشین چند دوربین، رادار نوفوذگر به زیر سطح ماه و طیف‌سنج عکاسی بود. اما وظیفه اصلی ماه‌نشین نمونه‌برداری از ماه بود که دو روز مشغول به این کار بود و تا عمق 2 متری ماه نیز حفاری کرد. نمونه‌های گردآوری شده 13 آذر ماه توسط وسیله صعود از سطح ماه پرتاب و در 15 آذر ماه به مدارگرد رسیدند. پرتاب وسیله صعود موجب آسیب و از کار افتادن ماه‌نشین شد که البته اهمیتی ندارد زیرا در هر صورت در 21 آذر با فرا رسید شب در آن بخش از ماه، ماه نشین از کار می‌افتاد. این نمونه‌ها در کپسولی برای برگشت به زمین قرار داده شد و در 17 آذر ماه کنترل عملیات وسیله صعود را از مدار خارج کرد تا به سطح ماه برخورد کند و ازبین برود. 22 آذر نیز کپسول حاوی مدارگرد سفر خود را به سوی زمین آغاز کردند که امروز این کپسول در مغولستان فرود آمد.

چین با این ماموریت موفقیت آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین مأموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به مأموریت لونا-۲۴ (Luna 24) اتحاد جماهیر شوروی در سال 1355بود.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نقشه رویت هلال شعبان 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان سال 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان المعظم سال 1445 هجری قمری در غروب روز شنبه بیست …

دیدگاهتان را بنویسید