اولین عبور بپی‌کلمبو از کنار عطارد

دو فضاپیما  به نام بپی‌کلمبو که توسط اروپا و ژاپن ساخته شده بودند، اولین عبور خود را از نزدیک سیاره عطارد انجام دادند و دنیایی سنگی پوشیده از دهانه‌ها را آشکار کردند.

اولین عبور بپی‌کلمبو از کنار عطارد

دو کاوشگر متصل به هم، که با هم به نام بپی‌کلمبو شناخته می‌شوند، اولین تصویر خود را از عطارد در اوایل روز شنبه 10 مهرماه ثبت کردند. این تماس نخستین از شش عبوری بود که بپی‌کلمبو در راه قرار گرفتن در مدار عطارد در سال 1404 خواهد داشت تا سرعتش برای ورود به مدار به قدر کافی کاهش یابد.

بپی‌کلمبو اولین عکس رسمی خود از عطارد را در ساعت 03:14 بامداد شنبه 10 مهر ماه به وقت استاندارد ایران با دوربین MTMMC2 ، که  دوربین ناوبری سیاه و سفید است وقتی که کاوشگر در فاصله 2418 کیلومتری سیاره بود گرفت. درست 10 دقیقه قبل‌تر، در 03:04 بامداد، بپی‌کلمبو از نزدیکترین فاصله از عطارد یعنی 200 کیلومتری این سیاره گذشته بود.

ده‌ها عارضه برخوردی در سطح عطارد در این عکس دیده می‌شود، همراه با آنتن، پیشرانه و دیگر بخشهای کاوشگر.

منطقه نشان داده شده در عکس بخشی از نیمکره شمالی عطارد از جمله Sihtu Planitia است که توسط گدازه‌ها پوشانده شده است. منطقه دایروی که هموارتر و روشن‌تر از اطرافش است مشخصات اطراف دهانه برخوردی کالوینو است که دشت رودکی نام دارد. دهانه لرمونتوف به عرض 166 کیلومتر نیز دیده می‌شود، که درخشان به نظر می‌رسد زیرا حاوی عارضه‌های منحصر به فرد اولین بپی‌کلمبو عطاردعطارد به نام”حفره‌ها” (hollows) است که عناصر فرار ماگما در حال فرار به فضا هستند. همچنین دارای دریچه‌ای است که انفجارهای آتشفشانی رخ داده است.

ئسا همچنین تصویری منتشر کرد که دهانه‌های عطارد اصلی را در تصویر بپی‌کلمبو در کنار عکس خام نشان می‌دهد. انتظار می‌رود عکس‌های بیشتری در روزهای آینده منتشر شوند زیرا توسط تیم علمی بپی‌کلمبو پردازش می‌شوند.

مأموریت 750 میلیون دلاری بپی‌کلمبو شامل دو مدارگرد مختلف است که برای مطالعه عطارد با جزئیات بی‌سابقه با مجموع 16 ابزار مختلف طراحی شده است. سهم ئسا مدارگرد سیاره‌ای عطارد برای مطالعه این سیاره از بالا است در حالی که مدارگرد مغناطیسی عطارد، ساخته شده توسط آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، میدان مغناطیسی این سیاره، محیط پلاسما و گرد و غبار را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

این دو مدارگرد در سفری هفت ساله که با پرتاب در سال 1397 آغاز شد، به سیاره مورد نظر خود در ماژول انتقال عطارد همسفر هستند. تاکنون، بپی‌کلمبو چهار عبور از کنار سه سیاره مختلف را با موفقیت انجام داده است: یکی از زمین در اردیبهشت 1399، دو بار سیاره زهره ( در مهر 1399 و مرداد 1400 ) و در حال حاضر یک بار عطارد.

عبور بعدی عطارد برای 30 خرداد 1401 برنامه‌ریزی شده است و چهار عبور دیگر در خرداد 1402 ، شهریور و آذر و دی 1403 دنبال می شود. اگر همه چیز خوب پیش برود ، انتظار می رود بپی‌کلمبو در 14 آذر 1404 وارد مدار اطراف عطارد شود.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

حیات زهره

حیات در زهره ؟ دانشمندان در جستجوی فسفین و حقیقت

کشف غافلگیرکننده فسفین گازی که می‌تواند نشانه‌ای از حیات در سیاره زهره باشد، مجددا علاقه …

دیدگاهتان را بنویسید