ارتباط هند با ماه‌نشین ویکرام قطع شد

در اولین ساعات شنبه 16 شهریور ارتباط مرکز کنترل عملیات سازمان تحقیقات فضایی هند (ایزرو) با ماه‌نشین ویکرام قطع شد. این ماه نشین که پس از سفری 7 هفته‌ای قصد داشت در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آید دجار اختلال شد و از سرنوشت آن اطلاعی در دسترس نیست.

در حالی که نخست وزیر هند نیز در مرکز کنترل عملیات حضور داشت، هند امیدوار بود که جهارمین کشوری نام گیرد که موفق به فرود آرام روی سطح ماه شده.

اطلاعیه‌ای که توسط مدیر ایزرو در ساعت 01:18 به وقت تهران صادر شده اظهار می‌دارد که ماه‌نشین ویکرام طبق برنامه اقدام به فرود کرده و این کار تا ارتفاع 2.1 کیلومتری از سطح ماه تحت نظر آنها بوده و ناگهان ارتباط ماه‌نشین با زمین قطع شده.

فیلم پخش زنده فرود ماه‌نشین ویکرام

سرعت افقی و عمودی ویکرام در آخرین لحظاتی که با زمین در ارتباط بود 48 و 59 متر بر ثانیه بود. بررسی آخرین اطلاعات موجود نشان می‌دهد که ماه‌نشین در ارتفاع 330 متری سطح ماه قرار داشته.

چاندرایان-2 شامل 3 بخش است، مدارگرد، ماه‌نشین ویکرام و ماه‌نورد پراگیان که همگی باهم روز 31 تیر توسط موشک GSLV MK II به سوی ماه پرتاب شدند و 29 مرداد در مدار ماه قرار گرفتند. 11 شهریور ماه‌نشین از مدارگرد جدا شد و شروع به عملیات فرود روی ماه کرد. ماه‌نشین و ماه‌نورد برای 14 روز طراحی شده بودن و با آغاز شب روی ماه از کار می‌افتادند.

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

دیدگاهتان را بنویسید