اتصال خودکار مدارگرد و وسیله صعود ماموریت چانگ‌ئه-5 در مدار ماه

اتصال دو فضاپیمای چینی مدارگرد و وسیله صعود چانگ‌ئه-5 برای اولین بار در مدار ماه به صورت خودکار انجام شد و آماده شدند تا محموله نمونه‌های جمع‌آوری شده از ماه را به زمین برسانند.

اتصال فضاپیما ماه چانگئه-5
“وسیله صعود” ماموریت چانگ‌ئه-5 که روز گذشته از روی ماه بلند شده بود توسط چنگک‌های فلزی مدارگرد همین ماموریت در ساعت 01:12 روز یکشنبه 16 آذر ماه 1399 گرفته و عمل اتصال انجام شد. این کار بخش سخت و سرنوشت‌سازی بود که به دلیل تاخیر زمانی مابین زمین و ماه انجام آن توسط کنترل زمینی ممکن نبود و باید خودکار انجام می‌شد.



حدود نیم ساعت پس از اتصال، محفظه‌ای که شامل نمونه‌های خاک ماه بود به کپسول بازگشتی به زمین منتقل منتقل شد. در طی روزهای آتی “وسیله صعود” از مدارگرد جدا شده و به دور انداخته خواهد شد و مدار به سوی زمین حرکت خواهد کرد.

اگر همه بخشها مطابق برنامه پیش برود، کپسول حاوی نمونه‌ها در 26 آذر ماه در مغولستان فرود خواهد آمد. این اولین نمونه‌هایی خواهد بود که پس از لونا-24 شوروی در سال 1355 به زمین آورده می‌شود.
اهمیت این ماموریت نه تنها در موفقیت فنی آن، بلکه در نمونه‌های منحصربه‌فردی است که از ماه می‌آورد. این بخش از ماه که ماه‌نشین چینی در آنجا فرود آمده محوطه‌ای حاوی سنگ‌های بازالتی است که برآورد می‌شود حدود 1.2 میلیارد سال عمرش باشد. این نمونه‌ها جوانترین نمونه‌های خاک ماه هستند که به زمین می‌رسند.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

نقشه رویت هلال شعبان 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان سال 1445

وضعیت رویت هلال ماه شعبان المعظم سال 1445 هجری قمری در غروب روز شنبه بیست …

دیدگاهتان را بنویسید