چانگئه-6 در سمت دور ماه فرود آمد تا نمونه های منحصر به فرد ماه را جمع آوری کند

فرودگر ماموریت چانگئه-6 چین اوایل روز یکشنبه فرود موفقیت‌آمیزی در سمت دور ماه انجام داد و به زودی جمع آوری نمونه‌های منحصر به فرد ماه را آغاز خواهد کرد.

اداره ملی فضایی چین (CNSA) اندکی پس از این رویداد اعلام کرد که فرودگر چانگئه-6 در ساعت 01:53 بامداد یکشنبه 13 خرداد فرود موفقی داشت. فرودگر بخش جنوبی دهانه آپولو را در حوضه قطب جنوب-آیتکن (SPA) در سمت دور ماه هدف قرار داد.

فرود گامی حیاتی در جهت آوردن نمونه‌های منحصر به فرد و علمی ارزشمند ماه برای تجزیه و تحلیل به زمین است.

فرودگر Chang’e-6 از موتور رانش متغیر 7500 نیوتنی برای کاهش سرعت خود در مدار ماه و آغاز فرود استفاده کرد. این فرودگر قرار بود قبل از ادامه فرود، تنظیمات موقعیتی سریع را در ارتفاع حدود 2.5 کیلومتری سطح ماه انجام دهد. فضاپیما برای جلوگیری از خطرات در ارتفاع تقریباً 100 متری از سطح، وارد فاز شناور شد. برای یافتن نقطه فرود ایمن از تشخیص نور و لیدار و دوربین‌های نوری استفاده کرد.

Chang’e-6 چهارمین فرود موفقیت‌آمیز چین بر ماه از چهار تلاش و دومین فرود در سمت دور ماه است. همچنین این اولین فرود ماه در سال 1403 است. این فرود پس از فرود SLIM ژاپن و فرودگر IM-1 Odysseus شرکت Intuitive Machines در سال گذشته است.

اکنون گروه‌ها بررسی‌های اولیه سیستم‌های فرودگر را آغاز کرده و به زودی جمع آوری نمونه‌ها را آغاز خواهند کرد. فرودگر حداکثر 2000 گرم نمونه را با استفاده از یک اسکوپ برای گرفتن سنگ‌های سطح و یک مته برای مواد زیرسطحی جمع‌آوری می‌کند. انتظار می‌رود که نمونه‌ها ظرف 48 ساعت به مدار ماه فرستاده شوند. با این حال مقامات فضایی چین هنوز جدول زمانی این ماموریت و مراحل آن را منتشر نکرده‌اند.

مراحل پیچیده‌ای باقی مانده است تا نمونه‌ها بتوانند برای تجزیه و تحلیل به زمین بازگردانده شوند. با این حال، موفقیت این مرحله حیاتی از ماموریت تجلیل خواهد شد.

درباره ی علی آزادگان

مطلب پیشنهادی

نقشه وضعیت رویت هلال رمضان 1445

وضعیت رویت هلال ماه رمضان المبارک سال 1445

وضعیت رویت هلال ماه رمضان المبارک سال 1445 هجری قمری هجری قمری در غروب روز …

دیدگاهتان را بنویسید