نشانه‌گذاری مرکز آینه اولیه تلسکوپ

شکی وجود ندارد که وقتی مرکز آینه اولیه تلسکوپ با حلقه کاغذی نشانه‌گذاری شده باشد، هم‌خط کردن تلسکوپ بازتابی خیلی ساده‌تر است. خوشبختانه امروزه اکثر تلسکوپ‌های تجاری دارای این علامت روی آینه اولیه هستند. اما اگر آینه شما این نشان را ندارد نگران نباشید، انجام این کار مشکل نیست. در واقع مشکل‌ترین بخش کار این است که خودتان را راضی کنید که می‌توانید آینه اولیه تلسکوپ را بدون اینکه فاجعه‌ای مخرب ایجاد کنید، ازجایش خارج کنید.

 

گام 1 : آینه اولیه را بیرون بیاورید.

جدا کردن محفظه آینه اولیه تلسکوپآینه اولیه تلسکوپ‌تان در داخل محفظه‌ای جا داده شده که معمولا با چند پیچ کوچک به لوله تلسکوپ متصل است. قبل از بیرون آوردن محفظه، با چسب کاغذی یا هر روش مناسب دیگری محل قرار گیری آینه را علامت بگذارید تا بعداً بتوانید آن را در همان جا دوباره نصب کنید. گاهی محفظه‌ی آینه به راحتی از لوله بیرون نمی‌آید، پس در این کار خیلی دقت و حوصله داشته باشید تا آینه آسیبی نبیند.

 

 

 

 

 

 

گام 2 : ساخت نقاب برای آینه.

برای این کار، طرفِ براقِ آینه را روی صفحه کاغذی تمیزی بگذارید و دور آن را با مداد خط بکشید. دایره‌ای که روی کاغذ رسم شده را ببرید و با دقت آن را روی قطرهایش تا بزنید تا مرکز دایره مشخص شود. در مرکز دایره سوراخی حدود 2 میلیمتری ایجاد کنید. همچنین می‌توانستید قطر آینه را اندازه بگیرید و با استفاده از پرگار روی کاغذ دایره رسم کنید که محل سوزن پرگار منطبق بر مرکز دایره خواهد بود.

 

گام 3 : مرکز آینه را نقطه بزنید.

علامت گذاری مرکز آینه اولیه تلسکوپبه نرمی و آهستگی دایره کاغذی را روی آینه بگذارید به طوری که لبه آینه و دایره کاغذی برهم منطبق باشند. با استفاده از ماژیک غیروایت‌بردِ نوک تیزی، مرکز آینه را از روی سوراخ دایره کاغذی علامت بزنید.

 

 

 

 

 

گام 4 : اضافه کردن حلقه.

چسباندن حلقه در مرکز آینه اولیه تلسکوپاین مرحله ضروری است زیرا وقتی از فوکوسر تلسکوپ مخصوصاً در تاریکی نگاه می‌کنید، تشخیص دادن نقطه‌ای کوچک مشکل است. برچسب‌های حلقه‌ای در کتابفروشی‌ها موجود است. برچسب را چنان بچسبانید که علامتِ ماژیکِ رویِ آینه، دقیقاً در مرکز آن قرار بگیرد. وقتی که حلقه در جایش قرار گرفت آن را با پاک‌کن انتهای مداد سرجایش محکم بچسبانید. چون این حلقه در سایه آینه ثانویه قرار می‌گیرد، تاثیری در تصویر تلسکوپ نخواهد داشت.

 

 

 

 

آینه را به همان شکلی که از لوله خارج کرده بودید سرجایش بگذارید و کار تمام شده است. حالا نشانه‌گذاری مرکز آینه اولیه تلسکوپ شما انجام شده است و آماده استفاده برای هم‌خط‌سازی است.

 

منبع

درباره ی علی آزادگان

ستاره‌شناس آماتور، معلم نجوم، فیزیک‌دان، نویسنده و مترجم، عکاس و دانشجوی دکتری تخصصی اپتیک

مطلب پیشنهادی

چند نوع چشمی مختلف

آشنایی با چشمی تلسکوپ

در زمانه شگفت انگیزی زندگی می‌کنیم. در گذشته هرگز رصدگران و علاقمندان تلسکوپ اینچنین بوسیله …

دیدگاهتان را بنویسید