خبرنامه فارسی ماه مه 2024 اتحادیه بین‌المللی نجوم

در این خبرنامه:

سخن سردبیر

دوستان و همکاران عزیز،

تنها در ماه مه نیست که به استقبال آسمان‌های تاریک و آرام می‌رویم – زیبایی آسمان شب ما را در طی سال تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتی زیر آسمان‌های با بیشترین آلودگی نوری، کودکان و بزرگسالان همگی زیر ستاره‌ها الهام می‌گیرند.

برای دو ماه آینده، اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) با شرکت LEGO همکاری می‌کند تا کودکان را در سراسر جهان تشویق کند که آسمان شب را بازنویسی کنند و صورت فلکی یا “سرگرمی‌فلکی” (Funstellations) خود را بسازند. این پویش مشترک نشان‌دهنده اهمیت حفاظت از آسمان‌های تاریک ما در مقابل آلودگی نوری به نفع نسل بعدی اخترشناسان و کاوشگران فضا است. امیدواریم که از این فرصت برای تشویق کودکانی که در زندگی‌تان حضور دارند برای کاوش کنجکاوی‌شان استفاده کنید!

در حال حاضر تشویق کودکان به شرکت در عفمر (علم-فناوری-مهندسی-ریاضی STEM) آن‌ها را به مشاغل مرتبط با عفمر نزدیک‌تر می‌کند. پژوهشگرانی که در مراحل ابتدایی شغلی قرار دارند، مانند برنده جایزه دکترای بخش C (Devision C PhD Prize)، امیدی برای آینده ما هستند زیرا از یکدیگر می‌آموزیم که چگونه بهترین روش‌ها را برای تقویت فرهنگی از درک علمی و تفکر انتقادی پرورش دهیم. کنفرانس مرتبط کردن نجوم با عموم در مورد راه‌های جذب مردم به ستاره‌شناسی و عفمر فرصتی عالی برای بحث است. امیدواریم که این ماه ژوئن برای بزرگ‌ترین کنفرانس بین‌المللی اختصاص داده‌شده به ارتباطات نجوم به ما بپیوندید – و فراموش نکنید که ثبت‌نام خود را کامل کنید!

در این خبرنامه، چندین فرصت و منابع دیگر برای شرکت در پروژه‌های همکاری حرفه‌ای-آماتوری، تجربه‌های علمی اصیل با باشگاه‌های آسمان جهانی و همچنین فرصت‌های کارگاهی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که به تازگی حرفه‌ی خود را در اخترشناسی آغاز کرده‌اند، خواهید یافت.

در مطالب زیر، مخواهید دید که مانند همیشه، هماهنگ‌کنندگان ملی (NOC) ما با روش‌های منحصر به فرد و خلاقانه جوامع خود را با نجوم درگیر می‌کنند. دفتر ترویج نجوم (OAO) از گروه منتخبی از کشورها نماینده‌های جدید ملی (NOCs) را جذب می‌کند، لطفاً اگر اخترشناس فعال با شبکه‌های ملی هستید، از پیوند زیر برای درخواست استفاده کنید.

ما از مترجمان فوق‌العاده خود که دامنه تاثیر ما را گسترده کرده و این خبرنامه را برای افراد بیشتری قابل دسترس می‌کنند، بسیار سپاسگزاریم. بسیار هیجان‌زده هستیم که حضور مترجم جدیدی را به گروه خود خوش‌آمد بوییم: علی آزادگان از مرکز آموزش نجوم آزادگان، که ترجمه‌های فارسی را ارائه خواهد داد.

با آرزوی آسمان‌های تاریک و آرام برای شما

کلی بلومنتال، به نیابت از گروه دفتر ترویج نجوم IAU

همکاری IAU با لگو (LEGO) در کمپین سرگرمی‌فلکی (Funstellation)

اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) و گروه LEGO از 3 خرداد تا 10 مرداد به هم پیوسته‌اند تا کودکان در سراسر جهان را تشویق کنند تا آسمان شب را دوباره تصور کنند.

در طول تاریخ، صورت‌های فلکی توسط کاوشگران، تقویم‌نویسان و فرهنگ‌هایی تعریف شده‌اند که سنت‌های خود را بر ستارگان حک کرده‌اند. امروزه، اخترشناسان به طور رسمی ۸۸ صورت فلکی را در نیمکره شمالی و جنوبی به عنوان نتیجه‌ی تفسیرهای فرهنگ‌های مختلف از آسمان شب تصویب کرده‌اند. صورت‌های فلکی داستان‌هایی را نقل می‌کنند: آن‌ها برای نشان دادن مراسم، افسانه‌ها، رویدادهای تاریخی و جنبه‌های مهم زندگی روزمره استفاده می‌شوند.

همراه با اتحادیه بین‌المللی نجوم، گروه LEGO کودکان را در سراسر جهان را تشویق می‌کند تا دیدگاه خلاقانه‌ی منحصر به فرد خود را به چشم‌انداز ما از ستاره‌ها بیافزایند. برای جشن گرفتن کنجکاوی کودکان درباره آینده فضا، IAU و گروه LEGO از آن‌ها می‌خواهند آسمان شب را با “سرگرمی‌فلکی” (Funstellations) خود دوباره تصور کنند: صورت‌های فلکی سرگرم‌کننده‌ای که با نگاه به آسمان می‌سازند.

دیدیک فای، سازنده اصلی همکار در خانه LEGO، به قدرت خلاقیت کودکان برای درک کیهان ما اعتقاد دارد: “کودکان منبع الهام ما برای بازی و خلاقیت هستند. با وجودی که بسیاری از کیهان هنوز برای کاوش باقی مانده، علمی وجود ندارد که بگوید آنچه آن‌ها خلق می‌کنند ممکن نیست یا الان وجود ندارد.” کودکان از طریق سرگرمی‌فلکی، تشویق به بررسی درک‌شان از کیهان می‌شوند و از طریق ذهن خود به کاوش در کیهان می‌پردازند.

ستاره‌شناسان و کاوشگران آینده می‌توانند نقشه آسمان را از LEGO.com/Space دانلود کنند و نقاط را با هم پیوند بزنند تا ببینند که چه شکل یا اشیائی را در ستاره‌ها می‌توانند ببینند – شاید کابوی پیتزا، دایناسور رقصان، یا شاید قارچ عظیمی با فنجان چای در دست. وقتی که کودکان به آسمان شب نگاه می‌کنند، می‌توانند از طریق سرگرمی‌فلکی جدیدشان، داستان خود را تصور کنند و آفریده‌های خود را به LEGO.com/Space ارسال کنند. تمام شرکت‌کنندگان گواهی شرکت دریافت خواهند کرد، و برخی از سرگرمی‌فلکی‌ها از طریق حساب‌های رسانه‌های اجتماعی IAU برجسته خواهند شد.

دبرا ال‌مگرین، رئیس اتحادیه اخترشناسی بین‌المللی، می‌گوید: ” بسیار هیجان‌زده هستیم که از خلاقیت بی‌قید و شرط کودکان از طریق این همکاری استفاده کنیم و آن‌ها را تشویق کنیم تا به آسمان شب نگاه کنند و در مورد ستاره‌ها فکر کنند. نسل بعدی اخترشناسان و کاوشگران فضا چگونگی درک و ارتباط ما با کیهان را شکل خواهند داد. با این پروژه، امیدواریم که شروع کارشان را تسهیل کرده باشیم.”

این پروژه اهمیت حفاظت از آسمان‌های تاریک در برابر آلودگی نوری را یادآور می‌شود. تحقیقات اخیر با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از دانشوندان (دانشمند-شهروند، Citizen-Scientist) نشان داده‌اند که آسمان شب با سرعتی نگران‌کننده در حال روشن‌شدن است؛ اگر از آلودگی نوری کاسته نشود، نسل‌های آینده ممکن است به آسمان شب پرستاره دسترسی نداشته باشند. از طریق این همکاری، IAU و LEGO امیدوارند اهمیت حفظ میراث نجوم برای نسل‌های آینده را نشان دهند، که توسط کنجکاوی و خلاقیت کودکان امروزی پیش می‌رود.

به وب‌سایت فضای LEGO بروید تا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه‌ی شرکت بدست آورید!

1) ثبت‌نام خود را برای کنفرانس CAP 2024 کامل کنید!

از 4 تا 8 تیر ماه 1403، در شهر تولوز فرانسه، کمیسیون C2 اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU)، مرتبط کردن نجوم با عموم، و دفتر IAU برای ترویج نجوم، ویرایش بعدی از سری همایش‌های بزرگ بین‌المللی در ارتباط با اخترشناسی را برگزار خواهند کرد: همایش مرتبط کردن نجوم با عموم. امسال،  همه را دعوت می‌کنیم تا در این همایش (Communicating Astronomy with the Public – CAP 2024) شرکت کنند تا جامعه‌ی اخترشناسی را بسازند، ارتباط برقرار کنند و ایده‌ها را به اشتراک بگذارند.

این رویداد ترکیبی به صورت حضوری در Cité de l’espace و به صورت آنلاین برگزار خواهد شد که به تمامی شرکت‌کنندگان تجربه یکتای شرکت در CAP 2024 را ارائه ‌دهد. علاوه بر ارائه تجارب حضوری غنی، برگزارکنندگان به دقت در حال توسعه برنامه مجازی جذابی هستند تا اطمینان حاصل شود که شرکت‌کنندگان آنلاین فرصت‌های فراوانی برای ارتباط برقرار کردن و ایجاد ارتباط با دیگر ارتباط‌برقرارکنندگان دارند.

ثبت‌نام آنلاین و حضوری تا آغاز همایش باز خواهد ماند، اما زمانی برای ثبت‌نام در شام جشن و تور پساهمایش Pic du Midi کم مانده است! ثبت‌نام‌تان را تا 25 خرداد کامل کنید تا جای خود را تضمین کنید.

اطلاعات در مورد کنفرانس را می‌توانید در وب‌سایت CAP 2024 پیدا کنید. برنامه‌ی کامل ما از سخنرانی‌ها، کارگاه‌های جذاب، نمایشگاه‌های سیاره‌شناسی و نمایش‌ها به زودی منتشر خواهد شد.

2) جایزه دکترای بخش C اتحادیه اخترشناسی بین‌المللی به مناسبت دسترسی‌پذیری در ستاره‌شناسی

هر سال، هر یک از نه بخش اتحادیه اخترشناسی بین‌المللی از یک فارغ‌التحصیل دکترا که در سال قبل تحقیقاتی نوآورانه انجام داده‌اند تجلیل می‌کنند. امسال، Johanna Casado از آرژانتین جایزه دکترا بخش C (اخترشناسی آموزش و ترویج فرهنگی) را برای پایان‌نامه‌ی خود با عنوان “تحقیق در مورد دسترسی، استفاده و کاوش موثر داده‌های رصدی و مراجع اخترشناسی از طریق صداگذاری” دریافت کرد. کار جوآنا قابلیت بالقوه دسترسی به مخاطبان جدید و وارد کردن آنها به جامعه نجوم با راه‌های نوین و دسترس‌پذیر را دارد و آن‌ها را به جوامع اخترشناسی به روش‌های جدید و دسترسی‌پذیر می‌آورد. تبریک به جوآنا برای کار شگفت‌انگیزش!

بیشتر در مورد برندگان جایزه دکترا IAU در این لینک بخوانید.

3) مرکز حفاظت از آسمان تاریک و آرام در مقاله‌ای پیشنهادی خواهان اقدام شد

مرکز حفاظت از آسمان تاریک و آرام (Center for the Protection of the Dark and Quiet Sky – CPS) اتحادیه بین‌المللی نجوم در مقابل معارضه منظومه‌های ماهواره‌ای مقاله‌ای را منتشر کرده‌است که توصیه‌های خود را برای کاهش اثرات منظومه‌های ماهواره‌ای بر ستاره‌شناسی شرح می‌دهد. این مقاله توسط افرادی از رشته‌هایی مختلفی از جمله ستاره‌شناسان، نمایندگان صنعت و قانون‌گذاران نوشته شده‌است.

در مورد این همکاری برای آسمان‌های تاریک و آرام اینجا بیشتر بخوانید.

4) فرصت‌های جذاب برای تحقیق و همکاری در کارگروه حرفه‌ای-آماتوری اتحادیه بین‌المللی نجوم

کارگروه حرفه‌ای-آماتوری اتحادیه بین‌المللی نجوم (Pro-Am WG) پروژه همکاری تحقیقاتی حرفه‌ای-آماتوری (PARC) را آغاز کرده‌است، فراخوانی که همکاری‌های تحقیقی حرفه‌ای-آماتوری در اخترشناسی را ترویج و تسهیل می‌کند. هدف PARC ارتقاء ظرفیت تحقیقات ستاره‌شناسی حرفه‌ای از طریق همکاری با ستاره‌شناسان آماتور است.

کارگروه حرفه‌ای-آماتوری ستاره‌شناسی از منجمان آماتور از سراسر جهان دعوت می‌کند تا از وب‌پرتال PARC بازدید کرده و “پروژه‌های فعال” (Active Projects) را بررسی کرده و در مواردی که به آن‌ها علاقه‌مندند، ثبت‌نام کنند.

5) باشگاه‌های آسمانی جهانی

رصدخانه لاس کومبرس (LCO) فرصت استفاده از تلسکوپ‌های رباتیک برای پروژه‌ها یا تحقیقات را به باشگاه‌های نجوم مدارس ارائه می‌دهد – باشگاه‌های آسمانی جهانی. این رصدخانه ۱۰ ساعت زمان را اختصاصی برای پروژه‌های مدارس و مشارکت دانش‌آموزان مدرسه در شبکه ۱۰ تلسکوپ ۰.۴ متری خود ارائه می‌دهد. این برنامه به مدت ۶ ماه، از 11 مرداد 1403 آغاز می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه، شرایط و نحوه‌ی درخواست، لطفا به وب‌سایت LCO مراجعه کنید.

6) ثبت‌نام در جلسه سال ۲۰۲۴ انجمن بین‌المللی آسمان‌نما: زیر یک آسمان

در ماه ژوئیه، انجمن بین‌المللی آسمان‌نما (IPS) جلسه سال ۲۰۲۴ خود را در برلین، آلمان با سفر پیش‌همایش به ژنا به مناسبت ۱۰۰ سالگی از پرده‌برداری اولین پروژکتور آسمان‌نما برگزار خواهد کرد. این همایش از شرکت‌کنندگان دعوت می‌کند تا به روش‌های جدیدی برای همکاری بین‌المللی بپردازند زیرا وارد قرن بعدی کنجکاوی و کاوش زیر گنبد می‌شویم. ثبت‌نام برای شرکت حضوری و پخش زنده هنوز آزاد است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در کنفرانس IPS 2024 اینجا را ببینید.

7) به‌روزرسانی‌هایی از هماهنگ‌کنندگان ملی (NOC) اتحادیه بین‌المللی نجوم

الف – هائیتی

ادامه‌ دادن سری فیلم‌های ویدیویی خود، NOC هائیتی ویدیوهایی در مورد منشا سیاره زمین (به زبان هائیتی) و دلیل آنکه آسمان آبی است (به زبان فرانسوی) تولید کرده است.

ب – لیبی

در رویدادی، NOC لیبی توانست گروه لکه‌های خورشیدی که پنج فوران شدید تاجی عامل ایجاد شفق‌های قطبی در کشورهای مختلف را بر عهده داشتند را رصد کند.

ج – لهستان

گروه NOC لهستان برنامه‌ریزی و برگزاری دوازدهمین دوره مسابقه بین‌المللی عکاسی نجومی خود، AstroCamera، را ترتیب داده و به پایان رسانده‌است. برندگان توسط هیئت داوران ستاره‌شناس، مرتبط‌کنندگان ستاره‌شناسی و عکاسان نجومی انتخاب خواهند شد. برندگان جوایز نقدی دریافت خواهند کرد، و عکس‌های آن‌ها در مجله “Urania – Postępy Astronomii” منتشر خواهند شد. به نتایج مسابقه آن‌ها در اوت ۲۰۲۴ نگاهی بیاندازید!

د – ساحل عاج، فرانسه، مراکش، توگو

NOC کشورهای ساحل عاج، فرانسه، مراکش و توگو پروژه‌ی طرح تامین سرمایه NOC خود را که ۱۴ کلاس نجوم فرانسوی را در سراسر جهان به هم متصل می‌کند و همکاران را برای شرکت در “جلسات سریع نجومی” برخط متعهد کرده ‌است، به پایان رسانده‌اند. همچنین به حدود ۳۶۰ دانش‌آموز مدارس ابتدایی متصل شده‌اند.

8) فرصت‌ها

الف – به شبکه NOC بپیوندید!

هماهنگ‌کنندگان ملی ترویج (NOC) اتحادیه بین‌المللی نجوم نمایندگان سطح ملی دفتر ترویج نجوم (OAO) هستند. اعضای این شبکه به عنوان نقطه تماس برای ارتباطات عمومی نجوم برای کشور یا منطقه عمل می‌کنند و باید به شبکه‌ای ملی از مروجان و رابطین دسترسی داشته باشند. NOC اجرای پروژه‌های OAO اتحادیه بین‌المللی نجوم را در سطح ملی پشتیبانی می‌کنند، اخبار و رویدادهای نجوم را در کشور خود به اشتراک می‌گذارند و اتحادیه بین‌المللی نجوم را با جوامع محلی پیوند می‌زنند. در این فرآیند، آن‌ها پشتیبانی از ارتباطات OAO اتحادیه بین‌المللی نجوم از قبیل تمهیدات مالی NOC و ارتباط با شبکه جهانی NOC را دریافت می‌کنند. OAO در حال حاضر به دنبال NOC برای نمایندگی از کشورهای منتخب است.

اگر علاقه‌مند به پیوستن به این شبکه هستید، لطفا از این لینک استفاده کنید.

ب – کارگاه درباره فناوری فضایی برای مزایای اجتماعی-اقتصادی

با همکاری فدراسیون بین‌المللی فضانوردی و دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد، کارگاهی در مورد پایداری فضا برای توسعه برگزار خواهد شد. این گروه‌ از شرکت‌کنندگانی از دولت، سازمان‌های فضایی، موسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها یا سازمان‌های غیردولتی با علاقه به استفاده پایدار از فضا و ایجاد همکاری‌های بین‌المللی دعوت می‌کنند. این کارگاه از 20 تا 22 مهر ماه 1403 در آژانس فضایی ایتالیا در میلان، ایتالیا برگزار خواهد شد.

اطلاعات بیشتر در مورد کارگاه UNOOSA-IAF را در این وب‌سایت پیدا کنید.

ج – کارگاه تنوع‌بخشی صداها برای ارتباط علمی

انجمن آموزش فیزیک آمریکا (AAPT) و COACh کارگاهی با عنوان “تنوع‌بخشی صداها برای ارتباط علمی” برگزار می‌کنند که به بررسی راه‌های ترویج علم و افراد دارای تفاوتهای جنسیتی در عفمر می‌پردازد. آن‌ها به دنبال زنان و دیگر افراد در اوایل و میانه دوره حرفه‌ای در فیزیک و نجوم هستند که علاقه‌مند به بهبود مهارت‌های خود در ارتباطات علمی هستند. این کارگاه در موزه علوم و صنعت در شیکاگو، ایلینوی، در ۱۸ ژوئیه ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. هزینه‌های سفر، اقامت و وعده‌های غذایی تامین خواهد شد. تقاضانامه‎های موفق باید شهروندان یا ساکنان دائمی ایالات متحده باشند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این کارگاه ارتباطات علمی به این وب‌سایت مراجعه کنید.

9) منابع جالب

الف – استودیوهای کائنات

دکتر پروتوثی پرم، دانشمند سیاره‌‌شناس در آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز، در مورد سوالاتی مانند: چگونه آب به ماه رسیده؟؛ چه چیزی می‌تواند ما را از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای در مورد شکل‌گیری ماه آگاه کند؟ کشف کنید که چرا باید نگران اسکان آینده در ماه باشیم.

وقتی که اسکان در سیارات و اقمار را شروع می‌کنیم، چه انتظاراتی از نیروهای نظامی جهان داریم و چگونه این برنامه‌ها با پیمان فضای خارجی سازمان ملل ۱۹۶۷ تلاقی می‌کنند؟ به سلمان حمید بپیوندید در گفتگویی درباره این مسائل با استاد مایکل بایرز، صاحب کرسی تحقیقاتی کانادا در سیاست‌های جهانی و حقوق بین‌الملل دانشگاه بریتیش کلمبیا و همکار موسسه فضای خارجی، شبکه‌ای جهانی از متخصصان که به تحقیقات فراشناختی که به چالش‌های بزرگ در اکتشاف و استفاده از فضا می‌پردازد متعهدند و از طریق تحقیقات متعاملانه پیش می‌روند.

آیا تا به حال به چیزهایی مانند مطالعه ستارگان از روی ماه فکر کرده‌اید؟ قرار است تلسکوپ‌هایی ساخته شده تا نه تنها بتوانند پتانسیل رصد اولین ستارگان در کیهان را داشته باشند، بلکه حتی گازی را که این ستارگان از آن شکل گرفته‌اند را شناسایی کنند. از دکتر ریچارد گرین، رئیس کمیسیون IAU در مورد اخترشناسی در ماه، درباره پتانسیل اخترشناسی نوآورانه از سطح ماه بشنوید.

سلمان حمید درباره کارگاه اخیر در مورد UAPs (پدیده‌های ناشناس نامتعارف – Unidentified Anomalous Phenomena) صحبت می‌کند که به عنوان بخشی از پروژه ASTRO ACCEL توسط پایگاه ملی علوم ایالات متحده تأمین شده‌است، شبکه‌ای از شبکه‌ها که تحقیقات و عملکرد در زمینه‌های آموزش اخترشناسی، مشارکت، ارتباط و فرهنگ را به هم متصل می‌کند تا به منظور ارتباط با ذینفعان و پیشبرد این حوزه‌ها از تحقیقات انجام شود.

10) خبرنامه دفتر ترویج نجوم اتحادیه نجوم بین‌المللی به زبان‌های غیر انگلیسی

یادداشتی برای مشترکان ما که به دنبال ترجمه‌های زنده هستند: خبرنامه این ماه در وضعیت شلوغی تهیه شد. لطفاً حدود یک هفته به مترجمان ما اجازه دهید تا ترجمه‌های زیر را تولید کنند. با تشکر از درک و صبوری شما!

خبرنامه ما به زبان‌های زیر ترجمه می‌شوند:

ترجمه‌ها به لطف اعضای باشگاه نجوم رصدگران بحرین است.

ترجمه‌ها به لطف دکتر چن کائو، انجمن نجومی چندانگ چین است.

ترجمه‌ها به لطف باشگاه D’Astronomie de Tabarre (CAT) ، زیر مجموعه ای از انجمن نجوم هائیتی (SHA) است. ترجمه خبرنامه‌های قبلی به فرانسوی به لطف گروه ترجمه هائیتیایی نجوم بود و هنوز هم در این صفحه در دسترس است.

ترجمه خبرنامه OAO به گالیسی تا مارس 2023 به لطف مارتین پاولی از Agrupación Astronómica Coruñesa ío در اسپانیا است.

ترجمه ها به لطف النورا پیرومالی از Astronomiamo در ایتالیا است.

ترجمه ها به لطف آکیهیکو تومیتا، از طریق شبکه ترجمه نجوم است.

می‌توانید از طریق انجمن اخترشناسان آماتور ژاپنی یا انجمن ژاپنی آموزش و ترویج نجوم در خبرنامه ژاپنی مشترک شوید.

ترجمه‌ها به لطف علی آزادگان، مرکز آموزش نجوم آزادگان است.

ترجمه ها به لطف João Ferreira و Frederico Asz از طریق شبکه ترجمه نجوم گروه زبان پرتغالی.

ترجمه ها به لطف آندره آهومادا از Observatorio Astronómico ، Universidad Nacional de Córdoba و ایلیانا آندروچوف از Instituto Astrofísica de la Plata ، Universidad Nacional de la Plata است.

برای ترجمه خبرنامه‌های قبلی به زبان اسپانیایی، به لطف امیلیو زونیگا از انجمن ستاره‌شناسان آماتور در لون، نیکاراگوئه، اینجا را کلیک کنید.

اگر علاقه‌مند به ترجمه خبرنامه ارتباط با نجوم به زبان خود هستید ، لطفاً به نشانی public@oao.iau.org ایمیل بزنید.

11) در خبرنامه گسترش نجوم IAU مشارکت کنید

ما همیشه به دنبال مطالبی در مورد اطلاع رسانی نجوم، ارتباطات و مشارکت عمومی از سراسر جهان هستیم تا در خبرنامه بعدی دفتر IAU برای اطلاع رسانی نجوم درج کنیم. اگر رویداد نجومی، شغل، فرصت، منبع آموزشی یا هر چیز دیگری دارید که مورد علاقه جامعه نجومی است، با اطلاعات بیشتر به آدرس public@oao.iau.org ایمیلی برای ما ارسال کنید.

خبرنامه در آخرین روز هر ماه منتشر خواهد شد. برای انتشار در خبرنامه بعدی، لطفا پیشنهادات خود را تا دهم هر ماه برای ما ارسال کنید. امیدواریم خبری از تو بشنویم!

درباره ی علی آزادگان

دیدگاهتان را بنویسید